måndag 18 maj 2009

Tåg - det ultimata sättet att resa



Jag älskar att åka tåg, att verkligen uppleva hur jag förflyttas i tid och rum. Naturligtvis finns det resor då det är lämpligare att flyga, åka båt, bil, buss, cykla eller gå, men tåg är det ultimata sättet att resa. Att se landskapet utanför fönstret förändras. Resa tillsammans med andra, se människor kliva på och av, att kunna vandra omkring mellan vagnarna, vara social eller försjunka i en bok.

Redan som liten drömde jag om att bli lokförare. I tonåren insåg jag att mitt begränsade färgseende förhindrade mig från att förverkliga den drömmen. Men glädjen med tågåkandet fanns kvar. Med SJ reser barn upp till 16 år gratis tillsammans med vuxen. Min dotter är 17 år nu, så den förnäma rabatten kan vi inte längre utnyttja, men fortfarande älskar vi båda att åka tåg.

Banverkets järnvägsmuseum Res med smalspåriga Lennakatten

Inga kommentarer: