torsdag 16 april 2009

5-öring

Jag älskar min billiga lilla digitalkamera. Nu när jag äntligen lärt mig hur den fungerar och hur jag får bilderna att svischa över till datorn, så ligger den alltid redo i min axelväska tillsammans med ett gäng extra batterier. Den älskar att äta batterier.

Det här brunnslocket i trottoaren på Dragarbrunnsgatan här i Uppsala har jag passerat jag-vet-inte-hur-många-gånger och tänkt att det måste jag ta ett kort på. Efter alla dessa år av förbipasseringar blev det äntligen av i dag - tack vare min lilla Digimax A403.

I slutet av mars i år bestämde riksdagen att 50-öringen avskaffas som betalningsmedel den 30 september 2010. Sedan har vi inga ören kvar i vårt myntsystem. 5-öringen försvann 1985 tillsammans med 25-öringen. Redan 1972 avskaffades 1- och 2-öringarna. 10-öringen hängde dock med ända till 1992, samma år som den kopparfärgade 50-öringen infördes jämsides med den silverfärgade 50-öringen som försvann 2006.

Öre är en valutaenhet i Sverige, Norge, Danmark och på Island,
där den motsvarar en hundradels krona. Termen öre kommer från myntet aureus (betydelse: guld) som användes i Romerska riket,
och var värt 25 silverdinarer.

4 kommentarer:

nitza sa...

Min allmänbildade vän, hoppas du är frisk nu så du kan komma och lära mej några nyttigheter som jag inte orkat läsa på om.
Istället för att stanna hemma och läsa på om allt så var vi och åt en 3rätters på Amazing Thai i dag, gott så gott.

Svarten sa...

Amazing Thai har bra mat, mycket bra!

Men jag bryr mig mest om huruvida servertriserna äro vackra, unga och flörtiga :-)

nitza sa...

Unga var dom ju, men inte flörtade dom med mej inte. Kanske har dom fördommar

Anonym sa...

Välkomna till de kamerabesatta nattfolket.
kanske vi ska fota varandra och göra ett kollage för nöjesskull dina ben med mina högklackade nitza i bikini och du i min klänning jag hoppar självklart i dina jeans och skor men dem gissar jag att jag får stå still i för lite större än strl 36 har de väl.
nattkramar från en wimsa i natten