fredag 17 april 2009

Bloggens 10 i topp

De mest besökta bloggposterna perioden 17 mars-16 april.

1. Startsidan
2. Muslimer som bloggar (2)
3. Mighty Sparrow: Barack the magnificent (lyrics)
4. Striptease: Gypsy Rose Lee
5. TV3: Sjukhuset fortsätter våren 2009
6. Sex i hundparken
7. En muslimsk Blondinbella
8. Barack Obama for president 2008
9. Abjeez - persisk världsmusik från Östersund
10. Fatima - en muslimsk Blondinbella

I vanliga fall brukar jag inte göra några kommentarer när jag varje månad presenterar listan med bloggens mest besökta sidor under de senaste 30 dagarna, men i dag känner jag mig tvingad att göra ett undantag.

Jag förstod att det skulle finnas ett intresse och behov av en lista med länkar till "muslimer som bloggar", men att intresset var så stort som besöksstatistiken visar, det trodde jag inte.

Sidan med länklistan har haft flest besök (startsidan undantagen) under den aktuella perioden och fyra gånger så många sidvisningar som sidan på tredje plats. Detta trots att sidan med Mighty Sparrows hyllningssång till president Obama för några dagar sedan invaderades av amerikaner efter att en stor nyhetssajt länkat till den. På listans sjunde och tionde plats återfinns dessutom bloggposter om "Fatima - den beslöjade Blondinbella"-bloggaren.

Någon "analys" av detta intresse för bloggande muslimer vågar jag mig inte på att göra, utan nöjer mig med att citera mig själv:

Min förhoppning är dock att svenska muslimer ska bli mer synliga och ta större plats i det offentliga samtalet, till exempel genom bloggar. Det tjänar vi alla på. Min länklista är ett litet, litet bidrag till detta.

Inga kommentarer: