tisdag 28 april 2009

Mohamed Omar - kelgris och mardröm

I en artikel i gårdagens Aftonbladet Etablissemangets kelgris – och mardröm skriver Ammar Makboul:

"Debattklimatet gör att det inte går att både fördöma fundamentalism och samtidigt värna om jämlikhet och rättssäkerhet för muslimer. Man får inte både försvara palestinska Hamas rätt att väljas i ett demokratiskt val och samtidigt även kunna vara motståndare till islamiseringen av det palestinska samhället och dessutom vara kritisk till USA:s och EU:s hantlangare Mahmoud Abbas."

4 kommentarer:

nitza sa...

Jag annser mej vara hyfsat allmänbildad och tycker att jag har ett rätt så stort ordföråd, men ska jag vara ärlig så förstog jag ingenting av vad Ammar Makboul menade. Hoppas jag inte är den enda "dumma" vanlige svensk som läste den.
Du räknas som vanligt inte in bland oss vanliga dödliga. :)

Svarten sa...

Du är nog bara lite trött (och lat), Nitza.

Jag tror att det egentligen bara är två-tre ord i artikeln som du möjligtvis har problem med; essensialisera, kontext och diktonomi.

Alltså:

Att essensialisera (typifiera) är att påstå att alla i en kultur är lika.

Kontext betyder sammanhang, omgivning, eller övergripande situation.

Diktonomi (eng. dictonomy) är ett sånt där förbaskat snobbord som alla besserwissers kommmer att sluta använda så snart man får fler än tio träffar när man googlar ordet på enbart svenska sidor (nu sju träffar), så det kan du ge f-n i att lära dig.

nitza sa...

Du är snäll du som tröstar mej så här mitt i natten, ska läsa om texten när jag vaknat och är piggare.

Svarten sa...

...och "kommmer" betyder kommer :-)