tisdag 28 april 2009

Mohamed Omar i skymningslandet

Nu på morgonen besökte jag Ida Dzanovics blogg och läste hennes inlägg om Mohamed Omar Via en länk i anslutning till inlägget hamnade jag sedan hos Knut Lindelöf, som tydligen under många år hade täta kontakter med Omar. De två gjorde bland annat första årgången av tidskriften Minaret tillsammans, vilken Omar var chefredaktör för.

Lindelöf berättar i artikeln På återseende Mohamed Omar om hur Omar på senare tid återupptagit kontakten med "den bruna kretsen" som han tidigare umgåtts med. Enligt Lindelöf bad Omar honom för ett par veckor sedan att (i egenskap av webmaster) plocka bort en krönika han skrev för tidningen Folket i Bild 2005. "Han ville inte längre vara elak mot Jonas De Geer. Jag tog bort den", skriver Lindelöf.

Jonas De Geer?! Har Omar umgåtts i kretsarna kring honom? Visserligen har jag inte alla bitar på plats när det gällde De Geer, men kommer ihåg att det för ett antal år sedan blev en livlig debatt kring tidskriften SALT som han var redaktör för. Tidskriften ansågs av vissa vara bland annat rasistisk och homofobisk.

Jag bestämmer mig för att leta upp Omars bortplockade krönika på nätet. Det tog inte särskilt lång tid att hitta krönikan Sagan om den konservativa revolutionen Den avslutas: "Vilken tur. Jag hade kommit undan i tid. Innan De Geer tagit av sig sin mänskliga mask och avslöjat sitt rätta ansikte - demonen."

Nu har kontakten mellan Omar och De Geer återupptagits. Via en permanent länk på Omars blogg klickar jag mig in på De Geers blogg

Omar hade i sin krönika nämnt något om att De Geer talat vid den så kallade Salemmarschen tillsammans med kända rasister och nynazister Jag letar upp en video på YouTube.



Jonas De Geer som förste talare vid Salemmarschen 2003.

Jag fortsätter att söka information om De Geer och hittar uppgifter om hans nära kontakter med rasistiska och nazistiska organisationer. Det finns uppgifter om att han varit medlem i Nationaldemokraterna (något han förnekar) och även varit tilltänkt som deras ordförande. I artikeln Högerextremister värvar kända namn uppges han varit aktiv i den lilla extrema katolska sekten Spes Nostra

I "god blogganda" borde jag nu knyta ihop säcken och komma med en snärtigt avslutande kommentar om Omar och de personer som numera flockas på hans blogg, men jag avstår. Jag tycker det hela är alldeles för tragiskt för att plocka billiga poäng.

5 kommentarer:

Bahlool sa...

Ska vi döma MO utifrån vilka han mött eller vilka han stött? Jag har en vän som länkar till Sverigedemokrater, ändå tjafsar han med och angriper dem på daglig basis. Att länka till de Geer är inte samma sak som att man håller med honom, men jag kan tänka mig att MO håller med honom i många frågor.
Jag håller med vissa frågor som nazister och SD för fram, men det betyder inte att jag stödjer dem eller att jag är en anhängare av deras ideologi.
Tycker du inte det är lite konstigt att man gjort så mkt väsen av MOs "radikalism"?

Svarten sa...

Omars tidigare samröre med högerextrema personer är onekligen - tja, vad ska vi säga? - värt att notera. Likaså att han, enligt uppgift, återknytet kontakten med dem.

Hur mycket Omar har gemensamt med dessa figurer får framtiden utvisa.

Omar sa...

Apropå mitt förhållande till De Geer så uppskattar jag hans anti-kapitalism, värdekonservatism och religiositet, men jag håller självklart inte med honom i allt.

Han är också Palestinavän liksom jag själv. Han är en djupt troende katolik och jag är muslim.

Anonym sa...

fy fan vad du skriver en massa skit

Svarten sa...

Anonym

Jag antar att det inte är mig du syftar på :-)