I år fyller den traditionstyngda och älskade chokladpralinasken Aladdin 70 år Den skapades hösten 1939, när andra världskriget stod för dörren. "Tanken var att erbjuda något som fick folk att tänka på annat", säger Anders Carne informationschef på Kraft Foods som äger Marabou.
Det svenska ordet choklad kommer från arabiskans shukulata شوكولاطة och Aladdin är en anglisering av det arabiska namnet (från början syriska) Alā ad-Dīn علاء الدين Det betyder bokstavligt "trons ädelhet", vilket naturligtvis syftar på islam.
Att svenska folkets mest älskade chokladpralin har en sådan nära anknytning till islam kommer man att ta fasta på under jubileumsåret genom att bland annat lansera en ny chokladask. Aladdin-asken är inget man törs fingra på i onödan och den nya designen har tagits fram efter noggranna marknadsundersökningar.
- Det är egentligen inte vi som äger Aladdin-asken. Det är svenska folket, säger Anders Carne.
Jubileumskampanjen, som förhoppningsvis skall förmå de svenska muslimerna att ta Aladdins chokladpraliner till sitt hjärta, har utformats av den internationella reklambyrån Multi Kulti med huvudkontor i Rio de Janeiro, Brasilien. Jag sände ett e-brev till byrån och frågade om det fanns någon som var villig att svara på några frågor om kampanjen. Det tog bara ett par timmar innan det kom ett svar där jag ombads sända över mitt telefonnummer så skulle de ringa upp mig.
Jag hade knappt hunnit sända e-brevet förrän telefonen ringer. En kvinna presenterar sig på perfekt svenska som mångfaldskonsult Miriam Morales och frågar vilket språk jag föredrar att tala; svenska, engelska, portugisiska, spanska eller arabiska. Hon skrattar hjärtligt när hon hör hur förvånad jag blir och berättar att hon bott i Sverige i 20 år och arbetat med marknadsföring åt svenska företag med verksamhet i Mellanöstern.
Utan att jag behöver ställa en enda fråga börjar Miriam berätta om den planerade kampanjen. Den kommer att inledas några veckor före muslimernas fastemånad Ramadan, som i år börjar fredagen den 21 augusti. Under Ramadan infaller "Allmaktens natt" (Laylat al-Qadr). Det var då Allahs budskap genom ärkeängeln Jibrill (Gabriel) började uppenbaras för profeten Muhammed, vilket sedan nedtecknats i islams heliga skrift Koranen.
Jag frågar om den nya chokladasken.
- Jag har just mejlat en bild på den till dig. Du blir faktiskt den förste journalist som får se den, säger hon.
Vi pratar vidare medan jag öppnar e-brevets bifogade bildfil med den specialdesignade chokladasken (se bild ovan). Det tar faktiskt några sekunder innan jag uppmärksammar den förändrade stavningen av varunamnet.
- Nå, vad tycker du, frågar Miriam.
Jag var mycket tveksam till upplägget.
- Tror du inte det kan uppfattas som stötande att använda Guds namn för att sälja godis, undrar jag.
- Nej. Den heter ju fortfarande Aladdin, det är bara stavningen som ändrats något. Vi är övertygade om att det kommer att uppskattas. Det visar våra marknadsundersökningar.
Sedan fortsätter hon berätta om kampanjen. Precis som brukligt är till julhelgen kommer affärerna i samband med Ramadan att kunna erbjuda ett specialpris vid köp av två chokladaskar. Den ena blir naturligtvis den nya asken och den andra blir den blå-gula Paradis, som lanserades på 60-talet och endast innehåller ljus choklad.
- Visst är det genialt, säger Miriam belåtet. Allah, paradiset och svenska flaggans färger.
10 kommentarer:
hehe har en konstig känsla...
1 SD och andra kommer se rött
2. fanatiker kommer se rött
3 färgen på asken är rött..det blir kaos...Tror du har rätt i din känsla...namnet är för nära Allah och det kan leda till problem.
JAg är säker på att det här är ditt aprilskämt ;)
Aprilskämt?
Ibland överträffar verkligheten dikten.
Ibland..inte den här gången min vän :P
Jaha, men vad är det som är så speciellt förutom kartongen? Är chokladerna utan alkohol? :/
Visst var det ett aprilskämt :-)
muahah ett bra sådant..hade nog skrämt slag på allt från fanatiska rasister till fanatiska islamister
Bahlool
Jag hade en "smygpremiär" av asken redan i december. Då var det en bloggbesökare som blev lite upprörd och kontaktade Kraft Foods.
Men visst är det kul med anknytningen till arabiskan och islam - för det är ju alldeles sant.
Det var inte jag som blev upprörd och kontaktade Kraft foods...host host...
Nej, så var det absolut inte. Hoppas din besvärliga förkylning blir bättre :-)
...och tack för tipset om aprilskämt.
haha...var det verkligen ngn som blev arg och ringde till kraft foods? Det var ännu roligare än skämtet.
Skicka en kommentar