lördag 11 april 2009

Ljusnans lokalredaktion i Uppsala

Vi var ut på en liten krogsväng igår kväll. Den avslutades på Palermo som har öppnat igen Sedan följde jag med mina kompisar till Stora Torget där de skulle ta bussen hem. Jag blev väldigt kissnödig medan vi stod och väntade. Tittade mig omkring och upptäckte en dörr som jag aldrig tidigare sett, mitt i mellan Nordeabankens ingång och Åhléns varuhus. Det stod Ljusnan på dörren. Jag kände genast igen loggan, den tillhörde tidningen Ljusnan i Bollnäs.

Jag har jobbat för den tidningen. Först som tidningbud på lördagarna, sedan som tidningsbud på heltid under en sommar. Senare jobbade jag också i tryckeriet som hjälptryckare åt den legendariske spelmannen Vänster-Erik (till höger på översta bilden) och sedan frilansade jag en del åt tidningen som journalist. Att Ljusnan hade en lokalredaktion här i Uppsala visste jag inte.

Jag gick fram till dörren och tog tag i dörrhandtaget; det var öppet. Innanför dörren fanns en trappa med 6-7 trappsteg som ledde nedåt. En glasdörr till vänster med texten "Ljusnan, redaktion". Rakt fram en dörr på vilket det stod "WC" och en bild på en kvinna. Damtoa, alltså. Någon herrtoalett fanns inte. Just när jag hade bestämt mig för att gå in på damtoaletten kommer en kvinna ut genom redaktionsdörren. Hon ser på mig lite förvånat och frågar om jag söker någon.

- Nej. Jag blev bara lite nyfiken när jag såg Ljusnans logga på dörren. Jag har jobbat på tidningen, men inte visste jag att ni hade en lokalredaktion här i Uppsala.
- Vi har funnits här i över 20 år, säger kvinnan. Redaktionen startades av en tidigare redaktör som blev kvar här i staden efter sina avslutade studier vid universitetet.

Sedan gick hon in på toaletten.

Jag vaknade. Kissnödig. Upp ur sängen och snabbt till toaletten.

3 kommentarer:

Bahlool sa...

lol du är rätt konstig du..

Svarten sa...

"konstig"
Jag?

Och det ska DU säga :-)

Anonym sa...

sicken dröm du nattsvarteman.
påskkram från mig som är lite rödvinyr