söndag 26 april 2009

Sverigedemokratiska censurivrare



Den här videon har jag lagt ut på bloggen tidigare, men på förekommen anledning (som det brukar heta) gör jag det igen. Att sverigedemokrater inte gillar videon är lätt att förstå, men hur mycket vissa av dem faktiskt ogillar den insåg jag först i dag.

På hemsidan ungsvensk.se, ett forum för sverigedemokraternas ungdomsförbund (SDU), har någon lagt ut videon och uppmanar "så hjälps vi alla åt med att rapportera filmen så KANSKE den tas bort" från YouTube. I den diskussion som sedan följer framkommer en del intressanta saker. Dessa personer som ivrigt talar om försvaret av yttrande- och tryckfriheten när det gäller att till exempel hetsa mot olika folkgrupper visar sig inte vara särskilt pigga på att tillåta andra att uttrycka sina åsikter.

På forumet uppmanas det till att "jobba för" att få personer som är kritiska till SD:s politik raderade från YouTube. "Lägg upp all skit ni hittar och så rapporterar vi varje klipp" skriver en censurivrare. Kan man inte få användare raderade så finns alltid möjligheten att blockera dem, det vill säga, hindra dem från att komma med kommentarer. En person skriver att "jag har en lång lista på folk på Youtube som jag och andra blockerat, som jag fått skickat till mig. Lite för lång att publicera här dock skulle jag tro. Över 1000 nicknames."

Även på andra forum har jag sett prov på den här typen av, mer eller mindre, organiserade kampanjer från sverigedemokrater med syftet att förhindra personer, vars åsikter de ogillar, att komma till tals. Den "demokratiska fernissa" som SD struket på den bruna grundfärgen kommer en dag att falla av lika snabbt som den kletades dit. Då finns risken att det blir precis som det står i en kommentar till videon på YouTube:

"En sak är säker. När vi tar över, så kommer nångra brunskjortade herrar från SDU ta dej och din familj , så kommer Ni få åka godsvagn. SD2010".

3 kommentarer:

Anonym sa...

I am grismuhammed. nöff nöff

Bahlool sa...

hehe när jag kallar dem för brunskjortor säger de nejjj vi? Det är vi inte bla bla...

Svarten sa...

Den ivrigaste förespråkaren för censur på SDU:s forum har en högst personlig tolkning av vad demokrati innebär. Han skriver, apropå förekomsten av SD kritiska videos på YouTube:

"däremot lever vi i en demokrati så sossarnas kanal ska få finnas så länge dem inte direkt attackerar oss"

Man blir mörkrädd.