lördag 25 april 2009

Vår älskade falukorv

Natten till igår hade jag jobbat. När jag kom hem på morgonen betalade jag räkningar via intenetbanken, kollade in nyheterna hos Google News och fixade en del andra saker. Så snart affärerna öppnat vid 10-tiden var jag iväg och gjorde en del nödvändiga inköp för att sedan gå hem och sova några timmar. På väg hemåt började det kurra i magen av hunger. Gick in på första bästa livsmedelsaffär och köpte en bit falukorv.

Jag orkade inte tillreda korven på något sätt utan skar av en rejäl bit, körde gaffeln i den och åt. Hoppsan. Det smakade riktigt gott. Något i stil med falukorven jag minns från min barndom och som alltid köptes hos Tillmans i Bollnäs, som enligt många gör Sveriges godaste falukorv. Jag tittar på förpackningen och ser att det är extra fin falukorv från Ica rökt på alspån. Kötthalten anges till 71 procent, men det finns ingen uppgift om fördelningen mellan fläsk- och nötkött.

Vi köpte i Sverige 2006 falukorv (och besläktad medisterkorv) för omkring 1,5 miljard kronor. Kilopriset på falukorv ligger mellan 55-75 kronor beroende på kvalitet. Ett snittpris på 60 kronor kilot innebär att vi äter cirka 2,5 kilo falukorv per person och år, utslaget på hela befolkningen. Det placerar förmodligen korven på hushållens 10 i topp-lista över de populäraste livsmedlen.



Hasse Alfredson om blommig falukorv i en inspelning från 1965.

Vår matvanor förändras genom bland annat resor ut i världen, ny teknik och invandrare som tar med sig sina mattraditioner till Sverige. Matkulturer möts och nya former uppstår. Så har det alltid varit här i landet.

I Falu koppargruva, som under en tid var världens största kopparproducent och har en historia som går tillbaka till 900-talet, arbetade under 1500 och 1600-talet många tyskar. De var dessa tyskar som lärde svenskarna göra korv.

Lokalt kallades den för Lübeckkorv, efter den nordtyska staden som många av tyskarna kom ifrån, men i andra delar av landet gick den under namnet falukorv. Från början var korven en biprodukt. I Falun användes linor av oxhud för upptagningen av kopparmalmen ur gruvan. Oxarna fördes upp från Småland och slaktades vid ankomsten. Under sommarhalvåret röktes och saltades köttet för att inte förstöras och blev sedan till korv.

På 1870-talet tog Anders Olsson, far till Melker Olsson, upp traditionen att röka kött i sitt slakteri. Den rökta korven utvecklades omkring 1890 till vad vi i dag känner som falukorv. Falukorven är av EU utnämnd till "garanterad traditionell specialitet" (GTS) och måste innehålla minst 40 procent nötkött.

Inga kommentarer: