måndag 20 april 2009

Kvällssamtal med Gud

Den dag jag dör och står inför Sankte Per eller vilken som nu tar emot mig, då kommer jag att säga: Sänd mig vart fan du vill! Jag har gett Gud så många chanser i mitt liv att uppenbara sig för mig och bli min vägledare, men han har tydligen alltid varit alltför upptagen med viktigare sysslor än att bry sig om mina tvivel och frågor. Gud, den allseende och allvetande har fullständigt skitigt i mig och mina böner.

OK, låt mig brinna i helvetet i all evighet om du tycker det är ett rimligt straff för att jag inte så där alldeles utan vidare kunnat acceptera att det faktiskt är just Du som är The Big Boss.

Jag har träffat fantastiska präster och prästinnor i Afrika med religioner som är mycket, mycket äldre än de abrahamitiska religionerna. De har också en skapelseberättelse, syndaflod, domedag och hela köret som mycket liknar ert, men både judar, muslimer och kristna har kallat det för vidskepelse och avgudadyrkan.

Skitprat! Många afrikanska religionerna tror också på en allsmäktig Gud, men de anser att denne Gud är alltför stor för att direkt vända sig till som liten, ödmjuk människa. Därför talar de till Gud genom mindre gudar, precis som många afrikanska hövdingar har sina särskilda talesmän som uttrycker hövdingens åsikter - en världslig avspegling av den gudomliga ordningen.

Det var allt för i kväll, Gud. Vi ses i morgon.

15 kommentarer:

Bahlool sa...

Nja...Koranen säger att det har funnits över 124000 profeter..vidare sägs det att alla folk har fått sändebud och ledsagare (profter)
Enligt vissa så är tex Buddha och de hinduistiska gudarna olika profeter som kom till människorna.
Shia och sunni har Tawassul, där man använder sig av Imamer som man vänder sig till och dessa i sin tur vänder sig till Allah (för att hjälpa till i vissa frågor)
Det finns mkt vi inte förstår men jag har svårt att tro att den gud, Allah, som beskrivs inte skulle vara den rätte.
Bara för att han inte visa sig för mig betyder det inte att han inte finns..

Anonym sa...

För att lära känna sin Skapare så ska man titta på skapelsen. Det i sig är ett tecken på Gud existens. Jag vet inte vad för sorts mirakel du förväntar dig, men man kan inte tvivla på att Gud finns bara för att Gud inte talar direkt till en. Hur många muslimer finns det på denna jord ? Ingen av dom har blivit direkt tilltalad av Gud, men ändå tror dom. Tecknen finns, rakt framför dig. Och släpp allt det där "negativa" om du innerligt söker efter Sanningen. För den finns, men det är med Allahs nåd man får den med. Bara för att man kan läst Koranen är det inte så att man förstår den, är man blind i hjärtat spelar det ingen roll vad dina ögon läser. Det är med hjärtat man förstår med, de är med hjärtat man reflekterar med.

Z.

nitza sa...

Vilken dravel, älska dej tro på dej själv. Gör gott,vill gott utan baktankar. så tar gud, eller vad han heter för den dej för den du är. Han (hon) skiter fullständigt i om du ber i kyrkan eller vänder dej till Mecca. "Den" tar dej för den du är om du bara är ärlig. Dravel hör fariseerna till. Var ödmjuk.

Pierre Falk sa...

Det jag tycker om på din blogg är att du inte väjer för någonting. Jag själv går i kringelikrokar, men du går rakt på.

Vad jag tycker är intressant med denna bloggpost är att du så kallt räknar med att Gud lyssnar. Annars vore ju samtalet meningslöst.

Bra att tala med Gud på ett ärligt sätt. Oärlighet tjänar ingen på.

Svarten sa...

Tack för den kommentaren,Pierre!

Klart att det finns en Gud. Problemet är att jag inte vet vad han vill med oss människor.

Jag gillar den här formuleringen i Koranen:

[alla] som tror på Gud och den Yttersta dagen och som lever ett rättskaffens liv - skall helt visst få sin fulla lön av sin Herre och de skall inte känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem. [2:62]

Så därför är jag inne på Nitzas linje; att sträva efter att göra gott och leva ett rättskaffens liv.

Mycket mer än så kan ingen begära av mig, tycker jag.

Svarten sa...

Jag kanske för säkerhets skull skall tillägga att mitt citat ur Koranen verkligen avser alla, inte bara muslimer.

Översättaren Mohammed Knut Bernström skriver i sin kommentar till versen:

I passagen ovan framställs en grundläggande trossats i Islam som Koranen på flera ställen återkommer till. Med en vidsynthet som saknar motstycke i andra trossystem uppställs här endast tre 'frälsningskrav': (den sanna) tron på Gud, tron på Domens dag och ett rättskaffens liv.

Anonym sa...

Ett rättskaffens liv innebär inte att man bara kan leva ett liv som en "bra och god" människa, och typ säga att Gud finns. Det finns en tydlig vers ur Koranen där det står att Gud skapade oss och djinnerna för att vi enbart ska dyrka Allah. Kan det bli mer tydligare än såhär? Skulle Gud skapa skapa oss och sen bara lämna oss? Det låter ju lite ologiskt enligt mig. Att leva ett rättskaffens liv innebär att man gör det som Allah beordrat människan att göra, att erkänna att det endast finns En Gud är det första, men det räcker inte med det. Det står klart och tydligt vad man ska göra, för om man tror på Gud då tror man på domedagen/helvetet/paradiset också, enligt mig.
Islam är inte en religion där du kan plocka ur delar som du tycker är "bra" och du känner att det passar dig, det är en livs stil, att sätt att leva liksom. Til hundra procent. Och det är vad vi är beordrade till.

Z.

Svarten sa...

Anonym

"Islam...är en livsstil, att sätt att leva liksom. Till hundra procent. Och det är vad vi är beordrade till."

Visst. Sedan sitter du fast där i "hadith-smeten":

Enligt Ibn `Abbas har Muhammed sagt att vi ska dricka vattnet i två eller tre klunkar, det är bara kameler som dricker allt i en klunk.

När vi börjar dricka säger vi Bismillah och när vi slutat Al-hamdu lillah.

Man ska inte andas in i dryckeskärlet, utan hålla det på avstånd när man hämtar andan.

Det är inte tillåtet att dricka ur silver- och guldkärl.

Man ska suga i sig vattnet.

Det är slöseri att slänga bort det vatten som blir kvar i kärlet och därför är det förbjudet.

Man skall sitta när man dricker (men enligt några hadither tycks det finnas undantag från den regeln).

För övrigt, sägs det att Muhammed föredrog söta och kalla drycker.

Anonym sa...

Den som anses vara muslim är den som ber, den som inte ber har ingen islam. Sån stor sak gör dig till en muslim, inte hur du väljer att dricka eller vad du ska dricka ur eller vad du föredrar att dricka. Följer vi detta exempel som (du skrev ovan) är det endast ngt som är sunnah, något som Profeten gjorde helt enkelt. Det gäller att prioritera vad som är viktigt, och vad som är rekommenderat. Tex, dricker du tre stora klunkar åt gången så släcker det törsten mer.
Hadither är viktigt för det är där i muslimen vet hur den den ska be eftersom att i Koranen står det inte hur man ska be. Ett exempel bara...

Varför göra det svårt för sig själv ? Islam är ingen svår religion, den är logisk.

Z.

Bahlool sa...

Svarten den ayan ur Koranen är underbar men det är just den första passagen som du och nitza glömde. Den enda synden Allah inte kan förlåta, är att man inte tror på Allah.
Vad det gäller hadither så finns det många hadither som är rena rama nonsens och rena rama skitsnacket. Klart du ska älska dig nitza, du skaälska andra du ska göra gott osv..det finns otaliga berättelser om personer som var så religiösa att de kom till helvetet...en man bad från morgon till kväll och när den sjätte shiaimaman Jafar al Sadiq kom förbi honom så sa han att denna man går till helvetet för att han enbart bad och inte gjorde något för sitt uppehälle och lät andra ta hand om honom.
En annan man skänkte allt han ägde till fattiga, till den grad att hans egna barn fick svälta (enligt berättelsen blev Profeten så sur på honom att han slängde stenar på honom) osv..

Du ska göra gott OCH TRO på Allah..det ena utan det andra är inte fullkomligt och är inte tillräckligt.

Svarten sa...

Anonym Z.

Jag är egentligen inte alls rätt person att diskutera islam, med tanke på mina ytterst begränsade kunskaper. Men någonstans måste jag ju börja...

För tillfället nöjer jag mig med att konstatera att det tycks (nästan) finnas lika många tolkningar av islam som det finns muslimer :-)

Men så är det väl med alla religioner; från 100 procent och nedåt...

Jag kan inte låta bli att ännu en gång länka till denna lilla video http://tinyurl.com/cjh2gj
Jag tycker det är intressant att höra den första kvinnan tala om hur vissa gör religionen till en ikon/idol där formerna blir det viktigaste.

Anonym sa...

Det finns en hadith som till o med talar om dessa "tolkningar" som alla gör av islam.

Judendomen kommer splittras i 71 sekter, kristendomen i 72 sekter och islam i 73 sekter, varav en ur islam kommer komma till paradiset.
För det finns endast en Sanning inom islam. En rak väg.En sann grupp muslimer. många muslimer är vilseledda tyävärr.

ordet sekt låter lite provocerande men du hajjar nog.. min poäng är att det är varje muslims plikt att söka efter den rätta metodiken inom islam. Bara för att man är muslim är det inte bara ok klart slut. man kan inte lyssna på människor som inte har kunskap inom islam. jag tex lyssnar på lektioner live från nätet 3 4 ggr i veckan från en svensk man som har studerat i medina, han är själv revertit. man lyssnar ju inte på vem som helst.
om jag är cancer sjuk tex då går jag inte till ngn som vet vad sjukdomen är för ngt och kan prata lite kort om den, nej jag går till en utbildad läkare för att få rätt behandling/info.mitt råd till alla, man kan inte se vad media säger/ eller höra vad olika människor har att säga om islam på exempelvis youtube. det är inte alltid rätt bild. ibland är det muslimer själva som gör såna här saker.

Ok, det blev lite långt.
Sorry för det!
Z.

Svarten sa...

På 70-talet reste många unga västerlänningar till Indien för att söka den guru som satt inne med den absoluta sanningen - den enda vägen - om mening med livet. Det berättas elaka historier om "byfånar" som helt plötsligt fick en samling kunskapssökande hippies som lärjungar.

Men i dag har vi ju internet...

nitza sa...

Mycket islam och mycket om muslimer, men vem säger att muslimerna och inte dom kristna har den rätta tron.
Mycket av diskutionen här, om jag fattar det rätt, går ut på hur man ska leva eller verka för att vara en äkta troende.
Jag köper nog hellre Bibelen påstående att det endast finns en synd som Gud aldrig kan förlåta och det är hädelsen mot den helige anden. Möjligt att jag har fel, men varför göra religion krångligare än nödvändigt.

Anonym sa...

Oj detta inlägg blev uppskattat!!
själv ska jag kila längre ned och kolla badhytter och jag är nöjd med att tro på det jag ser och känner i naturen och så tror jag en del på mig själv.