måndag 2 augusti 2010

TV4 dokumentär: Dom kallas rasister



Lena Sundström talar om sin dokumentär Världens lyckligaste folk (se hela filmen) som sändes 1 september förra året. Hon bodde under några månader i en lägenhet på Nørrebro i Köpenhamn och försökte komma underfund med vad som låg bakom framgångarna för det främlingsfientliga Dansk Folkeparti. Vistelsen i Danmark resulterade även i en bok som tilldelades Publicistklubbens stora pris.

Nu har hon gjort en dokumentär om Sverigedemokraterna. Eller rättar sagt, deras väljare. Ur Hon ville möta de vanliga rasisterna, Dagens Nyheter :

När hon kom hem efter sin tid i Danmark fick hon mängder av hot och påhopp. Både i form av tidningsklipp om henne där hon har en snara om halsen och massor av anonymt hat på nätet och i mejl.

–Alla som petar i integrationsfrågan råkar ut för det här. Som journalist får man lära sig att vi inte ska prata om det, då ökar hoten. Jag var trött på det. Jag ville möta dem som skickade arga och ibland hotfulla mail. Jag ville veta vad de var rädda för, säger hon. Och om jag behövde vara rädd för dem.


Dokumentären visas i TV4 den 17 augusti.

Redigerat:

Se dokumentären Dom kallas rasister

10 kommentarer:

Anonym sa...

Och?
Samma hotbild har SD fått leva med från vänstern. Är det bara giltigt när Lena gnäller?

Mer anonym sa...

"Är det bara giltigt när Lena gnäller?"

Japp, rädda foliehattar blir bara sjukare av att man tror på deras villfarelser.

Ännu mer anonym sa...

Anonym

Hä int lätt å förklar för nån som int begrip

Ingemar Stenmark

Christian Schickhardt sa...

Tack för tipset! Vill bara säga att jag gillar din blogg, många intressanta inlägg! Själv är jag nybörjare och började blogga i måndags för en vecka sedan. Ha en bra dag!

Svarten sa...

Christian

Jag besökte din blogg för ett par dagar sedan och blev riktigt nyfiken. Din lilla politiska resa (mp > lib) och de organisationer du varit och är aktiv i gjorde mig intresserad. När jag dessutom såg bilden på ölflaskorna :-) och läste ett par av dina längre inlägg insåg jag att det var en blogg för mig. Du kan således räkna med många fler besök.

Anonym sa...

de aldrig försent =)

Christian Schickhardt sa...

Svarten, tack för din kommentar. Såg att Du diggar Amr Diab, jag har flera CD-skivor med honom -då visste ingen här i Sverige vem han var! Jag älskar arabisk musik, i oktober ska jag ner till Köpenhamn och lyssna på Cheb Khaled.

Som Du vet började jag blogga för en vecka sedan, och det tar väl sin tid innan man hittar sin ton. Det gäller att inte bli för privat, men inte för allmängiltig heller, tror jag. Få se vart jag hamnar.

Jag har redan hittat en del intressanta bloggar att följa.

Ha det bra så länge, vi lär väl höras, ....

Erik sa...

Lena Sundström har ju ett totalt enögt lögnaktigt perspektiv på massinvandringen/koloniseringen av Sverige. Hon kommer givetvis ALDRIG ta upp orsakerna till det växande motståndet mot invandringen till Sverige.
Vi ligger numer för i he-vet3e tvåa på antal anmälda våldtäkter och det är fanimig INTE svenskar som står för detta groteska sexualvåld. Snarare är det etniska svenskor som får smaka på överraskningssexet. Är det konstigt att folk börjar få upp ögonen för SD som är större parti som opponerar sig mot massinvandring och ett koloniserat SVERIGE? Dra åt helvete LEna ditt fö-bann miffo!

Anonym sa...

Jag har läst SD´s partiprogram och frågar mig vad denna ”dokumentär” hade med SD´s politik att göra. Det är inte bara flyktingpolitiken som havererat, utan även de demokratiska principerna, när man låter ”väl valda” intervjuer ge sken av att företräda ett politiskt parti.

Varför inte ge samma utrymme för SD i en öppen, demokratisk, politisk debatt?! För det är ju det som kännetecknar det demokratiska samhället?!

SD har nu min röst av dubbla anledningar. Och vad Sundström lägger sin röst är lätt att gissa. Men hon är söt ändå ; )

Svarten sa...

Anonym

Här en väl vald film från SD:s riksårs- och valupptaktsmöte inför 2006 års val: http://tinyurl.com/ypx6nm