onsdag 25 augusti 2010

Sverigedemokraterna och valet



Sverigedemokraternas valspurt innehåller bland annat postutskick, TV-reklam, radioreklam, hundratals möten och spridande av flera miljoner trycksaker över hela landet. Totalt kampanjar SD för cirka 19 miljoner kronor.

Igår fick jag detta e-brev: "idiot du vet inte vad SD står för din dumma jävla hora". Om det varit för ett par år sedan hade jag inte blivit förvånad, då fick jag ofta den här typen av kommentarer i olika sammanhang. Men plötsligt så upphörde de. Det måste ha utgått något slags partidirektiv från sverigedemokraterna om att nu får det vara slut på vulgära och rasistiska kommentarer, åtminstone offentligt. Istället så kommenterades mina SD kritiska videos på Tuben med enbart "SD 2010". Det handlade tydligen om att putsa fasaden och framstå som någorlunda rumsrena och anständiga inför årets valrörelse. Sverigedemokraternas historia, med rötterna i en brun sörja från tyskt 1930-tal, skulle sopas under mattan

I februari 2008 bedyrade partiordförande Jimmie Åkesson skenheligt i Dagens Nyheter att "vi sverigedemokrater ser inte ned på muslimer eller islam och vi hatar definitivt inte muslimer". Men i och med hans artikel i Aftonbladet, ”Muslimerna är vårt största utländska hot”, återvände SD även offentligt till sina bruna rötter. Inför EU-valet var förbudet mot halal-slakt huvudfrågan. Vid Almedalsveckan i Visby stod hetsen mot islam och muslimerna i centrum. Kent Ekeroth, internationell sekreterare för sverigedemokraterna, anser att "den enda debatt vi bör föra, är den som syftar till att besvara frågan: Hur kan vi se till att islams politiska aspekter hamnar i samma ideologiska skamvrå som nazismen?". Partiets huvudfråga är hets mot islam och muslimer. Rasister och islamofober vädrar morgonluft.

3 kommentarer:

Ida sa...

Synd att jag inte har haft tid för att koncentrera mig på valet 2010, med reklam för alla politiska partier ur min egen perspektiv med humor och ironi. Synd...

Att välja mellan pest och kolera är inte lätt, så blir det säkert blankt även den här gången.

Men när det gäller SD-s TV-reklam ovan så måste jag säga att den påminner väl om en reklam på tvättmedel som vi har sett många gånger.
kanske finns det flera som kan hitta "Ariel" (tror jag) tvättmedel-reklam som nästan är identisk med SD.

Svarten sa...

Ida

Titta på filmen en gång till :-)

Ida sa...

hahahah..!

bra!

:-)