onsdag 4 augusti 2010

Wikileaks och Flattr



Wikileaks grundare, Julian Assange, om "Afghan War Diary".

Alldeles nyss ansökte jag om en invite till den nya betaltjänsten Flattr som ännu befinner sig på beta-stadiet. Jag har saknat ett enkelt system för att visa (ekonomisk) uppskattning för olika ekonomiskt självständiga och betydelsefulla sajter och bloggar. Flattr kan förhoppningsvis fylla det tomrummet. Instruktionsvideo om hur Flattr fungerar.

Jag har känt till betaltjänsten en tid, men det har inte blivit av att jag anmält mitt intresse. Men efter att ha läst denna artikel om att Wikileaks har anslutit sig till Flattr bestämde jag mig.

Wikileaks, och deras misstänkta informatörer, är nu under attack från många håll. En republikansk kongressledamot kräver att Bradley Manning, som misstänks för att ha försett Wikileaks med filmen från Irak som visar hur bland andra en fotograf från nyhetsbyrån Reuters skjuts till döds av amerikanska soldater, skall ställas inför rätta och om möjligt dömas till döden (se video).

- Om de inte kan åtala honom för förräderi, borde de åtala honom för mord, sade kongressledamoten enligt Fox News

Se även blogginlägget Wikileaks grundare hos TED

Inga kommentarer: