lördag 1 januari 2011

Insha'Allah

Min älskade farmor använde ofta uttrycket "om Gud vill", ofta i kombinationen "om Gud vill och jag får leva och ha hälsan".

Som litet barn tyckte jag naturligtvis att farmor var väldigt gammal och blev alltid illa berörd över detta "om Gud vill". För mig var det en ständig påminnelse om människans förgänglighet och att farmor en dag inte längre skulle finnas i min närhet. Men farmor använde "om Gud vill" med respekt. "Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn" var något hon uppenbarligen hade tagit till sig.

I dag har uttrycket Insha'Allah (Om Gud vill) blivit relativt vanligt i Sverige. När jag läser muslimska bloggare eller lyssnar till/talar med yngre muslimer kan jag inte låta bli att reagera över hur respektlöst Guds namn används. Det dyker upp i de, enligt min uppfattning, mest olämpliga sammanhang. Musikvideon Blanda upp är ett exempel. Det är förmodligen så att frasen i sin mest urvattnade form inte betyder något annat än "får vi hoppas". Men även bland troende och praktiserande muslimer tycker jag mig ofta märka detta slappa användandet av Guds namn. Jag undrar varför det har blivit så.

Nu ska jag ut och dricka en Guinness, Insha'Allah.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med:

http://ananael.wordpress.com/2010/09/25/islamska-mantras/

Svarten sa...

Lysande inlägg, ananael! Helt klart rekommenderad läsning.

asmmaa sa...

Håller faktiskt med! Ordet används för ofta och ibland känns det som vissa människor överanvänder det bara för att visa andra att dem minsann är religösa, haha.
Har skrivit förresten lite om dokumentären på bloggen!

Svarten sa...

asmmaa

Din dokumentärfilm. Det ska jag genast läsa.

pinglan sa...

Att använda ord som "insha allah" "masha allah" eller Guds namn som du skriver, är inget man kan "vattna ur". Inte ur min synvinkel i alla fall, då man använder dessa uttryck för att påminnas om att Gud är anledningen till allt. Vi kunde inte ans andas utan Guds subhan wa ta'alas hjälp. Förstår du hur jag menar? Självklart skall man alltid ha respekt för Guds namn. Alltid. Men vi kan inte påminnas ofta nog om vem som har skapat oss, tror jag :)

Anonym sa...

Jättebra inlägg svarten. Du har rätt det används väldigt mycket idag. Om jag inte minns fel så läste ja gi Koranen att man inte ska säga att man ska göra något utan att säga Insallah. Det kanske kan ha något med saken att göra. Men att använda Ordet i musikvideor med dansande tjejer och allt är bara respektlöst.

Svarten sa...

pinglan

Jag rekommenderar ananaels inlägg:

http://ananael.wordpress.com/2010/09/25/islamska-

pinglan sa...

Saken är ju att jag inte håller med om det ananael skriver. Jag kanske tar upp det i min blogg, framöver, IN SHA ALLAH! :D

Svarten sa...

Min farmors Gud kan man i alla fall prata svenska med...

pinglan sa...

Det kan man med min Gud också. Och spanska. Och kinesiska. Och finska. Och engelska. Och franska. Och arabiska... Vilket språk som helst faktiskt. Fast för mig, och många andra, är det mycket religion på arabiska, eftersom det är religionens språk. Men böner från hjärtat kommer än så länge på svenska för min del.

Anonym sa...

Pinglan:
Du är mer än välkommen att inte hålla med mig, men det är mitt tycke, min subjektiva åsikt om saken, från mystikens stig. Och för att andra ägnar sig åt mystik, är det heller inte nödvändigtvis nödvändigt, att hålla med mig. Men Gud Den Ende, är stor nog att husera alla och inga vägar, allt och på samma gång. Låt oss bära fram allt vi kan bringa, och Gud skall bära resten. Men det är det fina, man måste inte hålla med mig, och det gör inte min syn felaktig. Lika lite jag kanske håller med din syn och du har inte alla rätt :P

Förövrigt, ["min"] Gud är man inte tvungen att begränsa till ord i kommunikation. De finaste samtalen, brukar hos oss inte vara fladdrande läppar med luft och vibrationer, utan blott en känsla eller mer. Samspel mellan känslornas färger ;)

Anonym sa...

Okej, du menar att det faktum att man använder uttrycket Insha`Allah i musikvideon "Blanda upp" är respektlöst mot, ptja, Gud/Allah, eller muslimer, eller vad du nu menar.
Det har jag inget att anärka på.

MEN varför kan du inte förstå att man som svensk tycker att hela videon är respektlös (mot svensk kultur, eller Sverige)?
Jag menar, vi får ju sätta saker i kontrast till varandra; i ena vågskålen har vi en islamisk fras/uttryck som - enligt dig - felanvänds vid ETT tillfälle i en musikvideo. En musikvideo, placerad i den andra vågskålen, som uppmanar att man ska "blanda upp" (vilket jag tolkar som "förstöra") allt som har med Sverige att göra, den svenska kulturen o.s.v..

Hur kan det förstnämnda väga mer än det andra i from av respektlöshet (att du har den åsikten kanske jag har fel i, jag antar dock det då du länkat till musikvideon vid något tillfälle)?

//Rickard Melkersson

Svarten sa...

"Rickard Melkersson"

Ditt rasbiologiska tjafs är inte värd en kommentar - men du fick i alla fall dessa ord.

pinglan sa...

ananael:
Där håller jag allt med dig. Min tro är ju min tro och din är din. Det är det fina med religion i sig tycker jag, att ingen kan säga du har fel och du har rätt. Bara Gud vet:)

Ahhh. Jag gillar när man kan föra ett samtal på en sån här fin nivå:)Ingen pajkastning är helt min stil!

Ps. Svarten:
Kan du inte ta bort de där nedrans verifieringsorden? :P Eller ännu bättre: Gör så fint i kommentarsfältet som tasnims.blogspot.com har gjort:)

Svarten sa...

pinglan

Publiceras kommentarerna hos Tasnim utan att först granskas?

Jag vill gärna ta mig ett titt på kommentarerna innan de läggs ut. Det är ju mitt personliga ansvar vad som publiceras på bloggen.

Anonym sa...

"rasbiologiska tjafs" :-O? Vad menar du med detta?

Reducerar du muslimers (som blev irriterade och sårade över Muhammed-karikatyrerna) upprördhet som "jihadistiskt tjafs"?
Eller de ryssar som kände samma upprörda känslor för Grotescos parodi av Ryssland år 2009, reducerar du det som "Sovjetkommunistiskt tjafs"?

Varken Muhammed-karikatyrerna eller parodin av Ryssland handlade ju inte heller om att man skulle "blanda upp" Islam/muslimer/arabvärlden respektive Ryssland/ryssar.

Jag är säker på att många skulle vara intresserade av att höra ett svar från dina sida.

//Rickard Melkersson

Anonym sa...

Jag håller med anonym om att konceptet "blanda upp" är kränkande. Jag är själv troende muslim men anser att gud medvetet har skapat människor och kulturer av alla regnbågens-färger. Självaste iden om att vi skulle vara tvungna att blanda upp människor med olika färger antyder att allah gjorde ett fel, som måste rättas till. Allah är ofelbar och allt han gör, gör han med mening.

Människan finns i olika färger och kulturer, det skall vi inte försöka ändra på. Vi skall dock sprida sanningen(Islam) till dem alla!

Anonym sa...

Jag tycker det är mer respektlöst att göra en video som uppmanar till att blanda upp Sverige och svensk kultur.. jag håller med Richard Melkersson. Vad har det med rasbiologi att göra egentligen?

Anonym sa...

Haha. DU är ju efterbliven. På vilket sätt är det rasbiologiskt tjafs?

Skulle gärna vilja höra dig utveckla din mycket korkade analys.

Unknown sa...

Symptomatiskt för en inskränkt och plattfotad pajas som Svarten är att han inte, för en millimeter, kan argumentera för sin världsfrånvända ståndpunkt. Det är där kommentaren om "rasbiologiskt" tjafs kommer in.

För att behärska den postkoloniala floskelfloran krävs mer än att kunna välja ett bloggnick som hintar om en bakgrund i mörkrets hjärta, detta något mer besitter inte Svarten.

Sorry.

Saladin sa...

Wow, svarten! Du verkar ha fått en hel drös med intetsägande och patologiskt defensiva idioter efter dig för att du pekade ut idiotin hos en. Kommer de i tjog numera? Nåja - "gästas" man av ena efter den andra på bloggen som visar upp sina kadaversinnen så är det ett kvitto på att man har sagt sanningens ord som träffat så illa att de har fått fnatt.

Svarten sa...

Bananen

Jo, trollen vågar sig bara hit i grupp :-)