lördag 8 januari 2011

Rättsskipande pinnar


I natt tittade jag in på bloggen Rodwan och läste en riktigt bra och lärorik berättelse som jag första gången hörde/läste för många, många år sedan. Den fick mig att minnas en annan historia från min barndom. Den är inte alls i klass med den hos Rodwan, men i alla fall lite klurig. Jag skriver ner den ur minnet utan krussiduller:

Fyra män var misstänkta för ett brott. Det stod utom allt tvivel att en av dem var den skyldige, men alla fyra hävdade att de var oskyldiga. Domstolen klarade inte av att reda ut vem brottslingen var och tog hjälp av en klok gammal man.

Den gamle mannen gav de misstänkta varsin pinne, alla pinnarna var exakt lika långa. Han sa:

- Gå hem och sov och kom tillbaka i morgon när ni hör tuppen gala. Ta med er pinnarna så jag kan se vem av er som är den skyldige.
- Hur ska det gå till, undrade männen.
- Enkelt, sa den gamle mannen. Pinnen som tillhör den skyldige kommer under natten att växa fem centimeter.

Männen gick hem med sina pinnar. Den skyldige hånskrattade för sig själv och tyckte den gamle mannen var en riktig dumskalle. Det blir en lätt sak att komma undan rättvisan, tänkte han, och bröt av sin pinne med fem centimeter.

Jag avslutar där. De allra flesta besökarna på bloggen förstår hur berättelsen slutar, utan att jag behöver skriva dem på näsan.

Inga kommentarer: