måndag 10 januari 2011

SVT dokumentär: Cornelis och kärleken



Ur dokumentären Cornelis och kärleken som nyligen sändes på SVT. Hela filmen kan ses på nätet till och med 9 februari 2011.

Min dotter var 9-10 år när hon första gången hörde mig spela en samlingsskiva med Cornelis Vreeswijk Hon blev omedelbart förtjust i visan om Veronica, som hon ville lyssna till gång efter gång.

Själv gick jag i åttonde klass när jag första gången hörde talas om Cornelis. Det läsåret hade vi en bohemisk lärarvikarie från Stockholm som klassförståndare. Vi hade varit på klassresa till Uppsala, där han en gång studerat. Under bussfärden hem till Bollnäs berättade jag för honom att när vi kom hem skulle jag och ett gäng kompisar till Bollebergstjärn för att fira gökotta Han frågade om vi brukade sjunga under natten medan vi väntade på att få höra göken gala framåt morgontimmarna. Jorå, det brukade vi göra.

- Jag ska skriva ner texten till en bra sång, sa han.

Han gick till sin plats i bussen och plockade fram papper och penna. Efter ett tag kom han tillbaka med texten till Ballad på en soptipp Han sjöng den för mig och jag försökte lägga melodin på minnet.

2 kommentarer:

pinglan sa...

Men kompis, varför tävlade du inte då? Vad är det som säger att de där krämerna inte passade dig? :D
Nästa tävling får du vara med i!

FERHAT - Studerar till sjuksköterska sa...

SV: Hehe ja det hade jag :)

Gott nytt år Svarten, hoppas du får ett riktigt bra år :)