söndag 16 januari 2011

Antikt quiz

Klicka på bilden för större format

Ett mycket vackert aktiebrev från 1899 i utmärkt skick. För ett antal år sedan såldes de av en amerikansk handlare för omkring 5000 kronor per styck. Sedan dess har betydligt fler av dessa aktiebrev kommit ut på marknaden och priset har rasat ordentligt. Jag har ett antal liggande i hyllan som är till salu, om någon är intresserad.

Jag har noll koll på antikviteter. Möjligen kan jag hamna någorlunda rätt när det gäller böcker och svensk 1900-tals konst. Och gamla aktiebrev som samlarobjekt, förstås; det har jag riktigt bra koll på. Men sådana dyker aldrig upp i SVT:s Antikrundan. För min del är den stora behållningen med programmet att försöka gissa hur mycket prylarna är värda. Det gäller även för många andra. 

Det har SVT tagit fasta på och börjat lägga ut Antikquizzet på hemsidan. Det blir ett nytt quiz varje vecka. Du får se en video med expertkommentarer om ett föremål, efter det ska du uppskatta värdet. Du får tre alternativ att välja på och sedan kommer rätt svar. Själv lyckades jag bara pricka in 6 av 10.

Inga kommentarer: