måndag 17 januari 2011

Om livet i Paradiset



Muhammad Al-Munajid från Saudiarabien talar om Paradiset.

Nu på morgonen läste jag ett inlägg på en muslimblogg med rubriken Domen för att ta bort eller tunna ögonbrynen Där står att profeten Muhammed förbannade de kvinnor som plockade ögonbrynen, det var att ändra på Allahs skapelse och följa Satan som säger att "jag skall befalla dem att förvanska [och fördärva] Guds skapelse." Koranen 4:119

Sahih Bukhari skriver i hadith 832, volym 7, bok 72:

"Berättat av 'Abdullah:

Allah har förbannat de kvinnor som utövar tatuering och de som får dem gjorda på sig själva, och de som tar bort hår från sina ansikten, och de som skapar artificiella utrymmen mellan tänderna för att se vackra ut, sådana kvinnor som förändrar funktioner skapade av Allah. Varför skulle jag då inte förbanna dem som Allahs Budbärare har förbannat när det står skrivet i Allahs Bok?
"

Alltså; samla 100 muslimska kvinnor och be alla som inte plockar ögonbrynen att räcka upp en hand. Jag har en mycket bestämd känsla av att det inte blir särskilt många händer i luften. Det kan således inte bli så många muslimska kvinnor som får plats i Paradiset och risken finns att de som kommer in ser ut så här Om mannens sexuella styrka kommer att öka hundra gånger i Paradiset, så kan jag förstå att det behövs en massa unga, vackra, svartögda och ständigt jungfruliga skönheter som komplement till den lilla grupp kvinnor, mer eller mindre håriga, som lyckats ta sig igenom nålsögat.

5 kommentarer:

Jinan sa...

det här är en oacceptablt hån av en hadith som är en förvrängt tolkning och fel översatt från arabiska.

det är inte all hår från ansiktet som inte får tas bort utan bara ögonbrynen om den ser normalt ut.
annars kan man fina till det om det inte ser normalt ut.

Anonym sa...

Man får inte ändra formen på dem. Endast plocka mellan brynen så det är två st och inte mcdonalds bryn ;)
Så har jag förstått det.

Svarten sa...

Åh, jag skulle vilja höra ett gäng lärda islamiska teologer fördjupa sig i en allvarlig diskussion om vilka hårstrån i ansiktet muslimska kvinnor får plocka bort utan att de anses följa i Satans fotspår...

:-)

Anonym sa...

Som jag har förstått det så får kvinnor inte noppa, raka, plocka (osv) ögonbrynen, eftersom man inte ska ändra formen på dem och på så sätt ändra sitt utseende.
Betyder det att ingen kvinna som har noppade ögonbryn kommer till paradiset? Allahu alam.
Dessutom finns det många muslimska kvinnor som inte rör sina ögonbryn när de får reda på att det inte är tillåtet, jag tror att de flesta som noppar dem inte vet att det inte är tillåtet

Tycker dock din slutsats var lite väl uncalled for,

Anonym sa...

Eller så kan man ju glädjas åt att man inte lägger en massa ytliga skönhetsideal på kvinnorna som tvingar dem att göra om sig själva (med allt från botox/silikon till självsvält) för att de skall duga. Skönhet är alltid angenämt (i en generell estetisk och livsbejakande bemärkelse) men de inre kvaliteerna verkar ju här räknas, kanske t o m värdesättas högre.

Sen tror - rätta mig om jag har fel - att det finns en hel del andra saker som också väger in på domedagen och att eventuellt noppade ögonbryn kanske inte är det första som står på listan s a s.

/Mats