fredag 7 januari 2011

Ortodox jul



SVT om ortodoxt julfirande 2007.

I gårkväll besökte jag en grekisk restaurang. Jag satt i en avskild avdelning där även personalen brukar sätta sig ner en stund för att äta eller vila. TV:n stod på och nyheterna från Grekland visade julfirandet i olika delar av landet. Och hur kommer det sig att ortodoxa kristna firar jul vid denna tid? Jo, ortodoxa kyrkor följer fortfarande den julianska kalendern, som för närvarande skiljer sig 13 dagar mot den gregorianska kalendernOrtodoxa kyrkans hemsida kan ni läsa Om innebörden av jultidens festdagar

Grekisk ortodoxa biskopen Kyprianos av Oreoi var sommaren 2010 på besök i Sverige och gjorde bland annat en visit hos församlingen i Uppsala och vid Heliga Philothei ortodoxa kloster utanför Enköping.

3 kommentarer:

diana sa...

ja! hitta den i google faktiskt,
hörde lite om platyta osånt, men ja trodde den låg över huden ett tag sen tog man bort de :O ööver huden?? ajdåå.. :/ ont ont ? :O

Diana sa...

haha vet faktiskt inte,
jaha jasså :D
men du, jag förstår mig inte riktigt på blogspot.. så ville veta lite om dig xd men gav upp, för krångligt i blogspot bloggen, vart kommer du ifrån och hur gammal och hur länge har du bloggat om man får fråga? :)

Svarten sa...

Diana

Du "gav upp". Det gjorde du rätt i. Det står nästan ingenting om mig på bloggen.

Svar på frågor:

Bor i Uppsala. Är tillräckligt gammal för att ha en 19-årig dotter och har bloggat sedan 8 februari 2006.

Jisses. Det är snart 5-årsjubileum som bloggare.