tisdag 4 januari 2011

King Austin: Progress

Austin "King Austin" Lewis

Tidigare i dag postade jag en mix med soca party music Uppriktigt sagt, jag är inte särskilt förtjust i den där dancehall-inspirerade varianten av soca/calypso. Men visst, någon gång ibland kan det vara skönt att lyssna på och dansa till den. Jag är mer intresserad av den soca/calypso som lägger tyngden på texterna. Jag har skrivit om det tidigare i Trinidad - The land of calypso 1, Trinidad - The land of calypso 2 och - just det! - Trinidad - The land of calypso 3

För att visa att det finns en annan sida av soca/calypso än party-varianten tänkte jag lyfta fram ett exempel på den stil som betonar det sociala och politiska budskapet. Det finns massor av goda exempel genom historien och det är svårt att välja. Men jag gör det enkelt för mig och tar den, som för några år sedan, röstades fram som 1900-talets bästa calypso, Progress  från 1980 med King Austin.



Today, when I look around, in the world
What do I see
I see, footprints that man, has left on the sand
While walking through times
I see fruits of our ambitions
Figments of our imagination
And I ask myself
When will it end, when will it end
It is plain to see
Universally this planet is not bountiful as it was
Simply because, in excess for success
Nothing stands in man's way
World Rivers run dry
Soon the birds won't fly, the mountain will be no longer high
And when I really think of it I does wonder why

Här finns hela texten och en kort intervju

Inga kommentarer: