onsdag 18 augusti 2010

Gud, Guinness och civilisation


Även när man är smått krasslig behöver man lite av livets nödtroft, som mat och dryck. Eftersom jag endast ätit en burk makrill i tomatsås sedan i lördags blev jag igår tvungen att stappla iväg till närmaste restaurang för att köpa "take away"-mat. På vägen dit passerade jag ett av mina tankningsställen för Guinness och några ord ur bibeln dök upp i mitt huvud: Människan skall leva icke allenast av bröd... (Matteus 4:4). Just det, tänkte jag och slank in på puben.

Den andliga spisningen till ölet bestod av en bok författad av en amerikansk pastor som dessutom är doktor i historia. I bokens inledande historiska överblick fick jag lära mig att under antiken ansågs ölet vara en helig gåva från gudarna och en viktig anledning, kanske den allra viktigaste, till att människan övergav jägar- och samlarsamhället och istället blev bofasta och började bygga städer. Nödvändigheten av att odla ingredienser till ölet utgör således grunden till vår tids civilisation, i betydelsen stadsbildning.

Styrkt av denna nya insikt och det goda svarta ölet gick jag till kinarestaurangen runt hörnet och hämtade min mat. Under den korta promenaden hemåt kände jag hur krafterna redan började återvända till min urlakade kropp. Jag - en civilisationens kulturbärare.

Inga kommentarer: