söndag 8 augusti 2010

När börjar Ramadan?



Ett klipp ur den kanadensiska tv-serien Little Mosque on the Prairie

När börjar Ramadan? Denna fråga har varit ett årligen återkommande diskussionsämne bland muslimer världen runt under århundraden. Här på bloggen har det blivit något av en tradition att lägga upp videon när det börjar dra ihop sig till den muslimska fastemånaden.

Jag föreslår att ni tittar in på Bouhamzas blogg och läser hans intressanta inlägg med samma rubrik som detta. Se även artikeln
Månen och matematiken startar fastan i Dagens Nyheter.

3 kommentarer:

nitza sa...

Var en intervju på radion i dag inför ramadan med en muslimsk kvinna..Reporten frågar, "om jag vill bjuda mina muslimska vänner på något när fastan bryts, vad bjuder jag då på?". Muslimska kvinnan svarar, "inte griskött, och annat kött ska va halalslaktat, det kan man köpa i alla affärer nu, bara att se efte att det är halalslaktat".
Ursäkta mej, heter det inte att man får ta seden dit man kommer, min matkultur innehåller inte Halalslaktade lamm.

Svarten sa...

Nitza

Envisas du även med att bjuda vänner som är vegetarianer på kött, ställa fram alkoholdrycker åt nykterister, ge diabetiker sötsaker, osv?

Världen är mycket större än ditt eget lilla kylskåp. Det handlar om vanlig hänsyn vänner emellan.

F sa...

Nitza det är okej att äta kristna och judars kött det säger koranen och det är något som dagens muslimer missuppfattar också. Väldigt intressant när jag fick reda på det :)) Ville bara nämna att det halal är något som är tillåtet för dig och deras kött är halal.