torsdag 19 augusti 2010

Muslimer gömde judar undan nazisterna (2)



CBS om judiska flyktingar i Albanien under andra världskriget.

Fotografen Norman H. Gershmans bok Besa: Muslims who saved jews in World War II berättar om hur albanska muslimer med risk för sina egna liv gömde undan judar för att skydda dem från de nazistiska ockupanterna. Antalet judar som räddades uppskattas till mellan 600 och över 2000. I Albanien fanns det fler judar efter världskrigets slut än före kriget och det finns inget som tyder på att en enda jude i landet överlämnades till nazisterna.

Lime Balla berättar:

Alla vi bybor var muslimer. Vi skyddande Guds barn under vår Besa. Jag föddes 1910. År 1943, vid tiden för Ramadan, kom sjutton personer från Tirana till vår by Shengjergji. De var alla på flykt från tyskarna. Först visste jag inte att de var judar. Vi delade upp dem mellan byborna. Vi tog tre bröder vid namn Lazar.

Vi var fattiga - vi hade inte ens ett matbord - men vi tillät aldrig att de  betalade för mat eller tak över huvudet. Jag gick i skogen för att hugga ved och hämta vatten. Vi odlade grönsaker i vår trädgård så vi alla kunde äta gott. Judarna var gömda i vår by i femton månader. Vi klädde dem alla som jordbrukare, som vi. Även den lokala polisen visste att byborna gömde judar.


Besa är en uråldrig hederskod som gör det omöjligt att avvisa någon som är i behov av hjälp, även om hjälpinsatsen innebär att man riskerar sitt eget liv. "Som fromma muslimer omfattar vårt skydd och medmänsklighet judarna. Varför? Besa, vänskap och den heliga Koranen", säger Nuro Hoxha

Se även Muslimer gömde judar undan nazisterna (1)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant läsning! /Siri

Dessa mina minsta bröder sa...

Tack för en mycket rörande historia

Habiba sa...

Jag är rätt fascinerad av detta just nu. Känns som att man alltid lär sig ngt nytt o intressant bara av att klicka sig in här hos dig Svarten!

Svarten sa...

Habiba

Du får inte vara så vänlig mot mig, då blir jag bara självgod och odräglig :-)

Såg att Fazeela skrev i provnumret av Islam & Politik. Systrarna Selberg Zaib är på väg att ta över svensk media.

Habiba sa...

Det blir nog svårt att hålla inne på vänligheten Svarten, du e ju så go! :)

Ja du..det vet jag inte om jag gör lol. Syrran verkar va på väg iallafall ;)

Ida sa...

Det var inte kamp att försvara människor utan också deras kultur, tradition och historia.
Jag tipsar den här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sarajevo_Haggadah

Judisk historia som bevarades av muslimer.

http://www.benevolencija.eu.org/content/view/123/28/

Anonym sa...

Bra inlägg om att judar räddades av muslimerna under andra världskriget. jag har länkat till det här:

http://ligator.wordpress.com/2010/08/28/fraga-till-sverigedemokraterna-om-islam-ar-som-nazismen-vad-gor-ni-med-muslimerna-da/

Det är en fråga jag sprider mycklet just nu för att bekämpa islamofobi!

Anonym sa...

Bra inlägg om att judar räddades av muslimerna under andra världskriget. jag har länkat till det här:

http://ligator.wordpress.com/2010/08/28/fraga-till-sverigedemokraterna-om-islam-ar-som-nazismen-vad-gor-ni-med-muslimerna-da/

Det är en fråga jag sprider mycklet just nu för att bekämpa islamofobi!

Anonym sa...

Här är en kandidat till "Muslimer som räddade judar - Del 3"

http://en.wikipedia.org/wiki/Khaled_Abdul-Wahab