fredag 27 augusti 2010

Dokumentär om det mystiska och okända Iran



I dag vaknade jag redan vid 4-tiden på morgonen. Ägnade några timmar åt att läsa om zoroastrism När jag sedan gav mig ut på nätet för att söka efter ytterligare information snubblade jag över filmen Mystic Iran: The unseen world av Aryana Farshad Jag hade tidigare bara sett ett kortare avsnitt ur filmen om kvinnliga dervischer.

Filmen hade premiär 2003 efter nio månaders filmande och två års efterproduktion. Den är rikligt prisbelönad vid olika filmfestivaler.

Läs en intervju med Aryana Farshad.

1 kommentar:

Christian Schickhardt sa...

Intressant, ska spara filmen för närmare påseende när jag har mer tid.

Kommer osökt att tänka på mitt besök i Konya i slutet på 80-talet. Jag var vice ordförande i Göteborgs Invandrarnämnd då, och vi gjorde en Turkietresa tillsammans med "Kuluturkar" från Biskopsgården. Att se dervischerna i Konya var en upplevelse!

Din blogg är en av mina favoritbloggar, men det kanske Du har förstått? :)