tisdag 3 augusti 2010

Keb' Mo' & Ani Zonneveld: One friend


Jag minns inte vad jag sökte efter igår när jag snubblade över artikel i The Washington Post, Bigoted protests show ignorance and intolerance, av Pamela Taylor Hon grundade 2007, tillsammans med Ani Zonneveld, organisationen Muslims for Progressive Values efter att tidigare varit med i den numera nedlagda Progressive Muslim Union

I artikeln i Washington Post nämner Pamela i förbifarten att Ani vunnit en Grammy med sin sång One friend. En organiserad amerikansk progressiv feministisk Grammy-vinnande muslima. Gissa om jag blev nyfiken. Jag började genast söka efter One friend, som till min stora förvåning inte fanns med på hennes blogg tillsammans med hennes övriga sånger. Jag snappade dock upp att hon använde hela sitt förnamn, Zuriani, när hon uppgav att hon komponerat och/eller producerat en sång.

Efter googlande och sökande på Tuben hittade jag sången. Och då kom ännu en överraskning. Det visade sig att Ani skrivit One friend tillsammans med min favorit bland de i dag aktiva bluesmusikerna, Keb´ Mo´ De framför sången tillsammans på hans album Keep it simple från 2004, som gav honom hans tredje Grammy.

Tja, det blev en snårig introduktion till sången. Men nu är det dags att lyssna och njuta: Ani Zonneveld och Keb´ Mo´: One friend

Inga kommentarer: