måndag 26 april 2010

Bra början på dagen

Min brist på seriöst samlarintresse har jag skrivit om tidigare Det har alltid blivit så att jag börjat samla på något och sedan tappat intresset efter ett tag, vilket har medfört att det finns en hel del påbörjade samlingar lite varstans i lägenheten. För några veckor sedan bestämde jag mig för att försöka bli av med en del objekt genom att auktionera ut dem på nätet.

För knappt en vecka sedan lade jag ut ett objekt som jag minns att jag betalade runt en hundralapp för och satte utropspriset 50 kronor. Efter ett par dagar kom det ett e-brev från en av Europas största handlare inom det samlarområde som mitt objekt hör till. Han uttryckte sin besvikelse över att han inte kunde bjuda eftersom jag valt att sälja endast inom Sverige och undrade om jag hade fler likadana objekt. Han var villig att betala EUR125 för ett exemplar. Som alternativ kunde jag välja att lägga upp det på hans egen kvalitétsauktion till sommaren med ett utropspris på EUR175. Han trodde slutbudet skulle bli någonstans mellan 200-400, av det skulle han ha 21 procent i provision. Tack och lov hade jag ytterligare fem exemplar av samma objekt liggande. Jag fotade dem och skickade iväg bilden igår och erbjöd honom att köpa alla fem för totalt EUR500 + frakt. Alldeles nyligen fick jag ett e-brev där han gladeligen accepterade mitt erbjudande.

Det är vad jag kallar för en bra början på dagen; 4750 kronor in på kontot innan jag ens har gnuggat sömnen ur ögonen och fått i mig dagens första kopp kaffe. Dessutom blev jag av med lite "skräp" som bara låg i bokhyllan och samlade damm.

8 kommentarer:

Ilona sa...

Grattis till försäljningen!

Svarten sa...

Tack, Ilona :-)

Fazeela Selberg Zaib sa...

Helt otroligt!!! grattis!

Undrar om jag har något av värde hemma...hmm...en massa antika böcker. Som Leah tuggat av!!!!

Svarten sa...

Fazeela

Jag är tacksam över att handlaren upplyste mig om dess rätta värde. Jag hade ingen aning om att de var "very rare" och hade glatt sålt dem för 50 kronor. Ser nu att budet på den svenska auktionen ligger strax över 200 kr.

MammaMarie sa...

Du behagar inte på något vis förtälja oss om vad detta, till synes, "skräp" var för något? Så man vet vad man ska leta efter i sina egna skräphörnor - vilka är gedigna och många!!?

Svarten sa...

MammaMarie

Det är definitiv inget som man råkar hitta i ett "vanligt" hem, utan det är ett samlarobjekt för en liten exklusiv skara oftast välbeställda (jag är undantaget som bekräftar regeln) entusiaster. Min lilla samling (som var större än jag trodde) har jag köpt på auktioner i Europa och USA.

Anonym sa...

Grattis!

Svarten sa...

Tack, Anonym!

...och den jag lade ut på en svensk auktionssajt såldes i dag för 760 kronor :-)