lördag 17 april 2010

Ainee Fatima - estradpoet

OK. Jag erkänner genast och utan omskrivningar: Jag har ännu en gång varit in på tidskriftssajten Elan och stulet en idé till ett blogginlägg. Den här gången handlar det om en 18-årig amerikansk tjej, Ainee Fatima, som skriver poesi och läser den inför publik, en estradpoet, alltså. Trots sina unga år har hon redan vunnit ett antal poesitävlingar och intervjuas nu av Elan i artikeln Spoken word artist, Ainee Fatima, speaks her mind, där hennes poesi beskrivs så här:

Her poems speak openly and eloquently about topics all young Muslims go through growing up, yet few Imams know how to address - How do you fall in love Islamically? How do you keep your iman when the boy next-door’s lips are just so kissable? Where do your parents’ cultural tradition end and your identity begin? And why can’t parents just understand...?!

Mitt bidrag till blogginlägget är att jag letat upp en video på Tuben där hon läser dikten Ramadan Reflections. Ljudkvalitén är inte den bästa så ni kanske föredrar att lyssna på en ljudfil istället. Jag har även hittat texten till hennes dikt The Bear som hon vann en tävling med 2008. Och naturligtvis finns hon på Facebook

3 kommentarer:

Anonym sa...

du, googla på Sofia Servando Baig, tror att du skulle gilla henne.

Svarten sa...

Tack. Jag skrev om henne förra året. Klicka på ETIKETTER: ESTRADPOESI så hittar du inlägget.

Fainee Mae sa...

Thank you for the mention!