fredag 2 april 2010

Spaghetti Carbonara



Ni som tidigare tagit del av mina matlagningsförsök här på bloggen har naturligtvis fått uppfattningen att det där med matlagning är inte riktigt min grej. Men allvarligt talat; jag är faktiskt en ganska duktig kock och mycket intresserad av matlagning. För att uppehålla mitt image som "novisen vid spisen" lägger jag dock ut den allra enklaste maträtten jag hittade hos Titli's busy kitchen - Your halal passport on a plate

Vi som inte bryr oss om vad som är halal och haram har lika stor glädje av Titli Nihaans recept som de som gör det. Vi har det förmodligen betydligt lättare eftersom vi inte behöver använda oss av halalslaktat kött. Jag menar, hur stor är chansen att man hittar halal-salami i närmaste livsmedelsbutik.

Titli har för tillfället 155 videos på sin YouTube-kanal. Filmerna är mycket välgjorda och pedagogiska. Recepten hittar ni på hennes hemsida

Bon apétit!

5 kommentarer:

Freddo sa...

"Jag menar, hur stor är chansen att man hittar halal-salami i närmaste livsmedelsbutik"
Beror på var man bor någonstans;-)

Svarten sa...

Freddo

Tack för ditt förtydligande! Jag misstänkte faktiskt att det fanns ett sådant samband :-)

MammaMarie sa...

(Ibland låter det som om man tror att hala-salami skulle smaka annorlunda än annan salami.... skulle inte tro det.)

Men DU, så himla bra video/mat tips detta var :)!!! Har sett ett par videos nu, och nu ska här börja lagas nya maträtter.

"Butter Chicken" har jag velat prova, men låter ju så avancerat, det var ju jätteenkelt! Får bara skaffa en laptop så jag kan ha dataskärmen på diskbänken.

Dessutom är hon ju skitvitsig!

Svarten sa...

MammaMarie

Jepp. Hon är verkligen mycket inspirerande. Det är en ren njutning bara att se hennes videos och visst tusan blir man sugen på att ställa sig vid spisen. Halal eller inte.

Psst. Akta dig för alltför hjälpsamma barn:

http://tinyurl.com/mdj8nv

Unknown sa...

Herregud, jag gråter!

Beef-bacon, eller en halal-salami. Finhackad challottenlök.
Lite grädde
Äggula
Riven färsk parmesan (kortlagrad)
Spaghetti
Tokmycket svartpeppar från kvarn

Koka pastan al dente
Svetta löken och sedan köttet
Slå på lite grädde, sedan den kokta pastan, låt såsen koka in, montera med parmesanen
Servera med äggula på topp och tokmycket svartpeppar

(carbonara betyder "kolarens" och svartpepparn skall efterlikna koldamm)