söndag 18 april 2010

Husockupation i Uppsala

Igår vid lunchtid ockuperade en grupp på 40 ungdomar en byggnad i Uppsala som stått tom i omkring åtta år. Byggnaden som ligger i kvarteret Kajan på Ulleråkersområdet användes tidigare av BUP (barn- och ungdomspsykiatrin).

Gamla BUP byggdes på 1960-talet samtidigt med en förskola tvärs över gatan, en närliggande personalmatsal och ett 7-våningshus med vårdavdelningar. Höghuset står sedan en tid helt tomt efter att alla vårdavdelningar flyttats på grund av fukt- och mögelskador. Även förskolan har haft problem med fukt och mögel och periodvis har därför avdelningar varit stängda. Om inte minnet sviker mig har samma problem konstaterats i BUP-huset.

Att bostadssituationen för ungdomar och studenter i Uppsala är katastrofal är ett känt faktum och jag har absolut inget problem med att ockupanterna riktar ytterligare uppmärksamhet på det. Tvärtom. Men det där med bostäder och allaktivitetshus i gamla BUP ställer jag mig skeptisk till. Eventuella fukt- och mögelskador har knappast förbättrats av att huset stått oanvänt och utan underhåll i flera år.

Polisen tycks ta det hela från den lugna sidan, åtminstone än så länge.

– Om de vill sitta där utan el och vatten kan de väl få göra det, säger Nina Dahlström på Uppsalapolisen till Sveriges Radio

Lars-Edvin Andersson, ansvarig för landstingets fastigheter, säger till Upsala Nya Tidning:

- De här lokalerna ska inte nyttjas för något tills de rivs.

För övrigt jobbar en av tjejerna i videon som servitris på en av mina stamrestauranger och är en förbaskat trevlig person. Det blir nog lite extra dricks nästa gång jag träffar på henne där.

Besök ockupanternas blogg och Facebook-grupp

Inga kommentarer: