måndag 5 april 2010

Simpsons i Israel

Homers  mottagande på flygplatsen i Israel

För någon vecka sedan skrev jag om det Simpsons avsnitt som sändes i amerikansk TV den 28 mars. Familjen Simpsons tas med på en resa till Israel av en bibelstudieledare som har en förhoppning om att upplevelsen skall göra Homer mer gudaktig. Ni som känner till karaktären Homer förstår naturligtvis redan nu hur det gick.

Avsnittet fick en del uppmärksamhet innan det sändes och Al Jean, producent för serien, sade att folk från alla religioner kunde samsas om att bli förnärmade över Homers besök i "det heliga landet".

- De kristna, judarna och muslimerna är eniga i sin ilska mot Homer. Det är det enda de kan enas om, sade Al Jean.

Jag har alldeles nyss tittat på programmet. Och vad tyckte jag om det? Tja, jag instämmer med slutomdömet i det flesta recensioner jag läst; "a fairly decent episode" som IGN uttrycker det Skapligt, men inte mer än så, trots att Sacha Baron Cohen gästspelar som  den israeliske guiden. Ni får bilda er en egen uppfattning genom att själva se hela avsnittet

Inga kommentarer: