tisdag 27 april 2010

Black metal - satansmusik i Mellanöstern

Trots ett stort musikintresse och brett mellan öronen kan jag inte annat än konstatera att black metal definitivt inte är "my cup of tea". Finns ingenting i den musikstilen som tilltalar mig och jag tänker absolut inte låtsas att jag förstår mig på den. Ni får istället lyssna till religionshistorikern Thomas Karlsson som i gårdagens Vetenskapsradion berättade om hur musikstilen på kort tid blivit en av de största ungdomskulturerna i Mellanöstern och Nordafrika.


Alnamrood från Saudiarabien: Youm Tusaar Nar AlJaheem.


Melechesh från Jerusalem vid SandStorm festivalen 2009 i Dubai.

6 kommentarer:

Fazeela Selberg Zaib sa...

Det var himla otippat....eller var det det?

Egentligen inte så märkligt med tanke på vad som varit den rådande kulturen i mellanöstern...både religiöst och kulturellt...black metal blir ju definitivt en total revolt och kontrast mot det. Sen att det förmodligen retar upp de religiösa leden, kan ju också ha med saken att göra.

Sara Sakhnini sa...

Usch..har stött på en och annan liten krumelur som lyssnat på satansmusik

Tonårsmorsa / Fatou sa...

Du har en award att hämta på min blogg, om du vill:

http://tonarsmorsa.se/2010/04/28/beautiful-blogger-award/

Habiba sa...

DET LÄT JU FRUKTANSVÄRT!

Jag älskar en viss typ av heavy metal musik...men där går gränsen för mig vad gäller rock/metal-kategorin i musik.

Blir nästan mörkrädd av den där Alnamrood låten..

Svarten sa...

En arbetskompis, vars föräldrar kommer från Libanon, ääälskar black metal. Han var dock inte särskilt förtjust i inläggets två smakprov.

Hampus sa...

He, hur definierar man Black Metal? Minns att det band som först skapade djälvulstecknet som hårdrockssymbol var Black Sabbath med Ronny James Dio som sångare. Och vem kan inte låta bli att gilla dem?

http://www.youtube.com/watch?v=vqLFl2obk-o