söndag 18 april 2010

Blokhedz - animerad webbserie



Trailer för första avsnittet av webbserien Blokhedz.

Blokhedz är en serietidning i hiphop-miljö som börjde ges ut 2004. I februari 2009 offentliggjorde seriens skapare, Madtwiinz, Mark och Mike Davis, att tidningen skulle bli en animerad webbserie. Den har hitintills kommit ut i tre avsnitt som alla kan ses på nätet: Thinking of a master plan, Paid in full och Pump up the volume

Webbseriens huvudkaraktär, Young Blak, spelas av rapparen Talib Kweli som tillsammans med DJ Hi-Tek kommer med ett nytt album nästa månad, Revolutions per minute. När jag googlade på Talib Kweli kunde jag inte undgå att notera de livliga diskussioner som pågår om hurvida han är muslim eller inte. Hos Wikipedia kan man läsa att han "was raised as a Shia Muslim and practices till this day". När man å andra sidan hör texten till hans Around my world blir man onekligen fundersam:

You know I ain't a christian
I ain't a muslim, ain't a jew
I'm losing my religion
I speak to god directly
I know my god respect me
Cause he let me breathe his air and he really blessed me


Talib Kweli: Around my world

3 kommentarer:

Habiba sa...

Wow det här måste jag kolla in närmre när jag får tid...

Altså Svarten du postar upp så många intressanta saker så fort..hinner inte läsa..hänger inte med (!!!)

:p

Svarten sa...

OK. Då tar jag bloggsemester i dag :-)

Habiba sa...

Haha :p