lördag 17 april 2010

Missförstånd i närbutiken

Jag var in och handlade på en liten närbutik för ett par dagar sedan. Bakom disken stod en ung tjej. Eftersom jag inte hade tillräckligt med kontanter på mig blev jag tvungen att betala med plastkort. Jag drog kortet och skulle välja "konto" genom att trycka på en pil som pekade uppåt eller "kredit" med en pil som pekade nedåt. För att försäkra mig om att jag valde rätt pil sade jag högt "pilen upp" när jag tryckte.

Tjejen  tittade på mig som om jag inte vore riktigt klok.

- Vad sa du, frågade hon.
- Vadå?
- Vad sa du när du tryckte på knappen?
- Jaså. Jag sa "pilen upp" för att vara säker på att jag tryckte rätt.

Tjejen fick ett smått hysteriskt fnissanfall. Jag förstod ingenting.

- Vad är det som är så roligt med det?

Hon bara skakade på huvudet och fortsatte fnissa.

- Snälla. Berätta vad det är.
- Jag tyckte du sa pillenupp.

Inga kommentarer: