fredag 4 februari 2011

Världens befolkning blir allt fetare


Läste en artikel nu på morgonen om att vi blir allt fetare. "På mindre än 30 år har andelen feta personer bland jordens invånare fördubblats. I dag är nästan var tionde vuxen man och nästan var sjunde vuxen kvinna i världen uttalat fet", skriver Upsala Nya Tidning USA toppar tjockisligan när det gäller höginkomstländer, men världens tjockaste befolkning finns på den lilla örepubliken Nauru i Stilla havet.

Tidningen presenterade även tjockisstatistik för Europa och det visade sig att när det gäller män är irländarna de europeiska tungviktarna. Själv har jag också skaffat mig en påtaglig utbuktning strax ovanför livremmen och en hemsk tanke slog mig: Det kanske är det irländska fatölet Guinness som är orsaken till de extra kilona. En dryck som jag gärna och ofta njuter av och som dricks i stora mängder på Irlands pubar.

Min första reaktion var total förnekelse; så kan det naturligtvis inte vara. Men tvivlet inom mig började gnaga. Som den skoningslöse sanningssökare jag är skrev jag med darrande händer in orden "kalorier guinness" i Googles sökfält och tryckte Enter. Sanningens ögonblick var nära.

Den första sidan jag klickade mig in på meddelade glatt att Guinness var rena light-produkten och en pint innehåller endast 90 kalorier. Motsvarande mängd ljus starköl innehåller över 200 kalorier. Även jämfört med caffé latte, mellanmjölk och färskpressad apelsinjuice är Guinness en vinnande lättviktare.

Så var de farhågorna skingrade. Men problemet hur jag ska attackera de extra kilona runt midjan kvarstår. Jag går ut och dricker en Guinnes i kväll och funderar på saken.

Bilaga: Kaloritabell

Fler blogginlägg om Guinness

4 kommentarer:

nitza sa...

I stället för en Guinnes att fundera öven medans stackar mej får jobba föreslår jag att du tar dej till Islandsbron, vandrar i rask takt långst ån, ta dej upp på Kungsängsbron ner på andra sidan och så samma raska takt tillbaks till Islandsbron, kanske dom 4km tar lite på överskottet du har ovan svångremmen

Svarten sa...

Nitza

Jag ska allvarligt överväga ditt förslag medan jag avnjuter min Guinness :-)

nitza sa...

Tur du kan skylla på halkan för att slippa undan

Svarten sa...

Nitza

Jepp. Dessutom har det kommit nysnö som döljer det hala underlaget, annars hade jag tagit ett par varv i kväll.

(och Gud må förlåta mig somliga rader)