tisdag 24 juli 2012

Gravida deltagare i olympiska spel


Nur Suryani Mohamed Taibi från Malaysia

I förra inlägget skrev jag om kondomer vid olympiska spel och om sambandet mellan sex och idrottsliga prestationer. Jag tänkte fortsätta på samma tema, men med en helt annan vinkling.

Om man glömt det där med kondom, eller annat preventivmedel, innan man ger sig av till OS och någon atletiskt kämpande spermie lyckats ta sig fram till ägget, så behöver det ändå inte betyda att loppet är kört för de gravida kvinnorna. Enligt mina källor har åtminstone fyra gravida idrottare deltagit i OS under årens lopp. Den första var en svenska vid namn Magda Julin, en konståkerska som vid vinterolympiaden i Antwerpen 1920 vann en guldmedalj när hon var gravid i tredje månaden. Hon dog 1990 vid 96 års ålder.

Tyskan Diana Sartor deltog i vinterolympiaden i Turin 2006 i den mycket farliga sporten skeleton, trots att hon var gravid i nionde veckan. Lyckligtvis gick allt bra vid tävlingarna. Kanadensiskan Kristie Moore, gravid i femte månaden, ingick i curlinglaget som tog en silvermedalj vid olympiaden i Vancouver 2010. Det var de svenska tjejerna i lag Norberg som tog hem guldet.

Oavsett hur det går för skytten Nur Suryani Mohamed Taibi från Malaysia vid årets OS i London, så kommer hon att sätta ett svårslaget olympiskt rekord i graviditet. Hon är nämligen gravid i åttonde månaden. Dessutom har hon skrivit in sig i de olympiska historieböckerna genom att vara den första kvinnan att representera Malaysia vid OS i skytte.


Magda Julin

Min dotter är gravid i sjunde månaden. Om hon som 11-åring hade lyssnade på mig, tränaren i Upsala IF och andra idrottskunniga personer, så hade chansen varit stor att hon deltagit vid årets OS på 100 meter. En drygt 80-årig idrottsledare, som tränat unga löpare i över 50 år, sa att hon var den största talang han någonsin sett. Att hon inte utvecklade den gåva hon fått har jag ännu inte kunnat smälta.

Inga kommentarer: