söndag 6 januari 2008

Dagens dikt: Tre röskinn av Mohamed Omar

Jag brukar ofta titta in på Mohamed Omars blogg Det är helt omöjligt att på egen hand försöka hålla koll på alla de ställen där denne mycket produktive skribent dyker upp. Tack och lov, brukar han lägga ut länkar på bloggen till sina senaste nedslag i debatten.

Denna dikt publicerades i Folket i Bild/Kulturfront

Tre röskinn

Det var en gång tre röskinn
som satt i sin tipi
och rökte fredspipa
då ett blekansikte kom förbi.

Blekansiktet hade en musköt.
Han sa: Jag tar det här landet. Det är mitt.
Det första röskinnet sa: Ugg, ge mig flaska whiskey, du får landet.
Det andra röskinnet sa: Ugg, du tar landet, jag jobbar hos dig.
Det tredje röskinnet sa: Ugg, jag inte ger dig mitt landet, aldrig.

Blekansiktet gav det första röskinnet en flaska whiskey och bad honom dra åt helvete.
Den andre gjorde han till slav på sin ranch.
Och den tredje sköt han ner på fläcken.

Den förste var en god muslim.
Den andre var en moderat muslim.
Den tredje var en terrorist.

Inga kommentarer: