fredag 19 mars 2010

Cachad och Ctrl+F

Trots att jag haft hemdator sedan mitten av 90-talet och flitigt använder datorn på mitt arbete var det helt nyligen jag upptäckte en användbar finess. När jag frågat andra datoranvändare om de kände till den så var svaret nekande från nästa alla. Därför har jag anledning att tro att även några av bloggbesökarna är ovetandes om detta hjälpmedel.

Ni har säkert, precis som jag, upplevt frustrationen över att göra en Google-sökning och hamnat på en sida som är proppfull med text. Man inser att det kommer ta en evighet att leta upp sökorden och orkar inte ens försöka. Det finns en tangentkombination som är mycket använbar vid sådana tillfällen. Om man trycker Ctrl+F dyker det upp en liten sökruta där man skriver in orden som sedan färgmarkeras på sidan. Ett annat, och i vissa fall kanske ännu smidigare sätt, är att klicka på "Cachad" under Google-träffarna, även då blir sökorden markerade med färg.

Det här inlägget tillkom naturligtvis endast för att någon ska få tillfället att skriva kommentaren:

Va?! Kände du inte till det? Hahaha. Det är ju ren ABC-kunskap. Hihihi...

1 kommentar:

MammaMarie sa...

Så jäkla bra grej! Precis vad jag letat efter... varför får man inte veta sånt nånstans? Det är ju ett jätteviktigt verktyg när man studerar och letar fakta ju. Tack för den infon!