söndag 22 mars 2009

Muslimer som bloggar 3

Jag var just in och kollade lite uppgifter i mitt program för besöksstatistik. Till min stora förvåning hade det andra inlägget om muslimer som bloggar (se ikon i marginalen) dragit iväg som en raket och är just nu bloggens mest besökta sida under den senaste månaden. Inlägget innehåller en lista med länkar till svenska muslimers bloggar. Kul att så många är intresserade av att läsa vad de skriver om. Skribenterna har anledning att vara stolta och glada över intresset.

Jag har också fått några e-brev från personer som vill att jag ska ta bort länken till deras blogg från listan. Ingen av dem har gett mig någon förklaring till varför jag skulle göra det. Först tyckte jag att det ändå var en helt OK begäran och tog bort ett par länkar. Men vid närmare eftertanke ändrade jag mig. Skälen är framför allt att

  • jag har ingen aning om hurvida den som ber mig ta bort länken verkligen är innehavaren av bloggen.
  • jag bestämmer själv vilka sidor jag länkar till.

Hör gärna av er om ni vill vara med på listan. Ni hittar min e-postadress i min profil.

28 kommentarer:

Anonym sa...

rätt kul att de vill få bort länken, med tanke på att man bloggar för att folk ska hitta dit, för att folk ska besöka en, för att folk ska ta del av ens tankar. Vill man inte det, så kan man lika gärna skapa en hemlig blogg som enbart nära och kära kan ha password för..så du har all rätt att inte ta bort dem.
Jag märkte igår att jag hade en stor andel besökare just från din länk om muslimer som bloggar..så trodde du hade skrivit något nytt eller så om saken men det var inget sådant. Som sagt bara kul om folk tycker det är intressant med folk som är muslimer och bloggar. Man kan även skönja en viss diversitet bland muslimerna som bloggar på din lista, från wahabiter till fanatiska shias som jag ;)
Höll på med ett inlägg om det någon dag sen men inte fått tummarna ur :P

Svarten sa...

"en viss diversitet"
En stor sådan, tycker jag.

Jag är fascinerad över bloggarnas olika inriktning och innehåll. Vilken mångfald! Något många borde ta del av så att de förhoppningsvis inser att muslimer inte är en homogen grupp, utan över en miljard enskilda individer.

Anonym sa...

Ja visst är det spektakulärt att folk i allmänhet ser hela det muslimska släktet som en enda homogen klump.

Jag, och de muslimer jag omger mig med, vet att det är skillnad på kristna och kristna, judar och judar, moderater och moderater osv. Det fattar väl alla?! Kan man tro, men just när det gäller muslimer så har alla logik, klokhet och vishet flugit sin kos.
Det är högst fascinerande.
morsanmarie

Anonym sa...

Du vet några år sedan så hade jag en hemsida, muslim.nu och där skulle jag visa lite mera "moderata" tolkningar av islam, där shia och sufi skulle komma fram..men på nätet fanns det nästan bara wahabi/salafi på svenska. Skillnaden är att då fanns det knappt någon diversitet nu är den så mycket större. Nu är det inte dyrt att skriva och visa upp sina tolkningar och sin syn på saker och ting. Har men en hemsida kan det skena iväg i kostnader har jag märkt (jag äger fortfarande domänen men orkar inte göra nåt med hemsidan) så det är nog därfär man hittar så mycket skillnader i den "muslimska gruppen" av bloggare.
Allt från wahabis till muslimer som bara är muslimer till namnet :P

Anonym sa...

Intressant, ska kolla in dina länkar!

Jag har en utmaning till dig:

http://tonarsmorsa.se/2009/03/22/bloggutmarkelse/

Unknown sa...

Jag själv har fått en hel del trafik, vilket är roligt, förutom de där högerspökena som verkar komma från din blogg.

Svarten sa...

ابو حمزة ادريس السولناوي

"högerspökena som verkar komma från din blogg."

Yipiieee!

Äntligen har jag kommit på ett sätt att bli av med dessa islamofobiska knäppgökar :-)

Anonym sa...

Med tanke på vilka videos du själv lägger upp på youtube så är du väl själv definitivt delkatig i islamofobers jakt på muslimer. Tror inte merparten av de muslimer som är på din lista anser att de är roligt, speciellt inte då de specifikt bett dig att bli raderade från listan. Om du nu är för islam och muslimer så börja med att visa respekt. Och ifrågasätter du om det är muslimerna själva som vill ha sina bloggar borttagna kan du ju be dem skriva ett meddelande om detta i sina egna bloggar.

Svarten sa...

Lina

Vilken/vilka av de videos jag laddat upp på YouTube anser du bidrar till "islamofobers jakt på muslimer"?

Anonym sa...

Gick igenom över 90 av svartens youtube och såg inget fel där..

Svarten sa...

Jisses, Bahlool!

Har du tittat på över 90(sic!) av de videos jag laddat upp på Tuben? Hur orkade du?

Men du, Bahlool - tack kompis!

Svarten sa...

Bahlool

Såg att även du haft dambesök på bloggen av någon som inte tycks ha särskilt höga tankar om mig. Vilka rara små fröknar :-)

Anonym sa...

Svarten jag, Lin och andra muslimer blir nog lite förvirrade av dina olika inlägg bara. Vad tycker du om Islam och muslimer rent konkret?

Filmen om slöjan med en bild på en kvinna i slöja med galler frafr tolkas som om muslimer med slöja är förtryckta tex. Tror du det?

Sen tycker jag det hör till normalt hyffs att fråga om lov innan man länkar till andras bloggar

Svarten sa...

Fullständigt omöjligt att ge ett precist omdöme om drygt en miljard människor som utövar en religion som tar sig så många olika former och uttryck.

Fullständigt omöjligt att uttala sig om hurvida "muslimer med slöja" känner sig förtryckta eller objektivt fastslå om de är det.

Det är OK att länka till olika källor på internet utan att be om lov. Det har inget med "hyffs" att göra, utan är en fråga om kommunikation och informationsflöde.

Anonym sa...

Ok svara på detta då:

Vad är din avsikt med den här bloggen?? Eftersom du skriver så mkt om Islam menar jag.

Och vad betyder 3 små gummor? är inte det att kränka?

Svarten sa...

Rebecka

Ha-ha...

Nu inser jag hur uppriktig du faktiskt var tidigare i dag när du skrev att du var "lite förvirrad" :-)

Anonym sa...

Rebecka ser man till islamisk historia så inser man att för vissa är slöjan ett förtryck (se tvånget att bära det i länder som afghanistan, iran och saudi) och för andra är det en befrielse (se det ökandet antalet muslimskor som tar på sig slöjan)

Saladin sa...

Man får tycka vad man vill om att vara på svartens lista. Själv är jag ödmjuk inför att han anser att min blogg är värd att rekommendera. Jag håller inte med allt Svraten skriver och jag tror inte heller han håller med allt jag skriver. Respekten finns där iaf och jag anser att Savrtens blogg är en av de mest intressanta på den svenska bloggosfären. Det kallas för ansvarsfullt yttrandefrihet.

Anonym sa...

bahlool - slöjan i Islam står ej för förtryck.Slöjan i IRAN står för förtryck. En muslim borde kunna skilja på detta?

tack svarten för att du respekterade min vilja att bli bortagen från din lista.

Jag undrar var du står egentligen, jag håller med om att en del av dina youtubevideos är mer åt det fobiska hållet, tex tre små gummor, videon där de klippt ihop dalias örfil, en video där det är fängelsegaller framför ansiktet på hijaben etc. Du vägrar dessutom skriva din egna personliga åsikt när du blir tillfrågad utan svarar enbart vad du måste. Jag är intresserad av att veta om du tycker om Islam eller inte? Nu ser jag dig enbart som en människa besatt av hijabikvinnor, vet ej om den besattheten är positiv eller neagtivt riktad?

Svarten sa...

Umm Elias

"tack svarten för att du respekterade min vilja att bli bortagen från din lista"

Min avsikt med "Muslimer som bloggar"-listan var att i stort sett ta med alla som kallar sig muslimer och som bloggar, utan att göra någon egen värdering av bloggarnas innehåll. Det får läsarna göra själva.

Jag gjorde dock ett undantag för dig. Du har uppvisat en sådan dålig attityd att jag helt enkelt inte vill ha med dig på listan.

Så är det.

Anonym sa...

Vart sa jag att slöjan i islam står för förtryck? Vi ser ju hur wahabis tvingat kvinnor bära inte bara vanlig slöja utan niqaab och talibanerna tvingat stackare att dölja sig bakom ett galler.
Jag kan sätta mitt liv på att du är en wahabi Umm Elias och såna har tyvärr alltid älskat att dividera, skapa kaos och bråka om ingenting. Nästa gång misstolka inte vad jag sagt och menat tack ;)

Hade ni wahabis satt er ner så hade ni sett att svarten även hade med muslimer, som inte hade slöja på sig, människor som menar de är muslimer och dricker och gud vet vad. Han dömde ingen men sånt överlåter han åt er istället ;)

Anonym sa...

tänk att du fortfarande undviker att svara på frågorna.

Dålig attityd? Om det känns bättre för dig att tycka att jag har dålig attityd för att ingen VILL vara med på din svartlista så är det ok för mig. JAg anser det vara vanligt hyfs att fråga folk innan man länkar till dem. Särskilt på en sida upplagd av en klar antiislamist.

Anonym sa...

Du undviker min fråga också Umm Elias ;)
Vad spelar det för roll om han är "antiislamist" eller islamist? Får du problem vid domedagen om du är länkad av en fiende till islam? Vart fickdu att ingen vill vara med? Jag är glad att han tycker jag passar in på den listan och så är flera andra också.
Så om jag googlar och söker efter muslismka bloggar och du kommer upp samtidigt som några islamofobiska sidor, kommer du att skriva till gooogle och beklaga dig?
Ni wahabiter har inget bättre för er än att klaga..gnälla och återigen klaga..men inte på nåt viktigt utan på de här småsakerna..typiskt :)

Anonym sa...

bahlool - för att vara muslim är du inte särskiltsmart. Ditt liv kan endast Allah sätta och bestämma över, och det har du tur i för tillfället, jag är definitivt ingen wahabi (eller sufi eller shia.)

Faktum är att du jämställde det kulturella och traditionella förtrycket med islam vilket är helt fel. Annars får du uttrycka dig bättre bah lool.

Anonym sa...

Snyft snälla..såra inte mig genom att säga bah Lool..snyft..Du vet det gamla arabiska ordspråket..al nisaau naqisatun aql we deen?
Om Bara Allah kan bestämma över det, varför spelar det roll för dig om svarten eller google länkar till din blogg?
Det är inte jag som ska uttrycka mig bättre utan det är du som borde lära dig läsa bättre.
Om du talar som en anka, klär dig som en anka, tänker som en anka och beter dig som en anka..då är du en anka..samma gäller dig käre wahabiälskare ;)
Jag tror vi kommer ingenvart..du kommer fortsätta läsa vad du vill läsa och undvika frågorna..har du skrivit till google och klagat på att de länkar till din blogg och samtidigt till bloggar som handlar om islam skrivna av sionsiter och islamofober?

Anonym sa...

salam! alla muslimer, islamofober, rasister, sionister, moderater, vänsterpartiser sekulära personer, religösa, judar, danskar etc ja alla är hjärtligt välkomna till min blogg och jag tackar för länkningen. wsalam

ps vad umm elias känner är väl en misstänksamhet som många muslimer känner igen sig i och som bottnar i en känsla av att vara motarbetad pga av sin tro?

Svarten sa...

Jigartala

"danskar"?

Nä, någon måtta får det väl ändå vara :-)

Saladin sa...

Jag föreslår att du raderar Jigartalas blogg på listan just för att hon välkomnar danskarna. Jag får citera Austin Powers far för att uttrycka mina känslor:

det är 2 typer av människor som jag ogillar mest - folk som inte respekterar andra på grund av deras kultur och nationalitet - och pölseätande cannabisrökande folkepartivoterande danskar!!

För den som missade ironin så kommer här en påminnelse.

Ett förslag bara svarten, det kanske är läge att sätta stopp för debatten innan den blir ännu mera infekterad.