söndag 29 mars 2009

Monjias svårartade allergi

Dagligen är jag in och läser på flera av bloggarna som återfinns på listan muslimer som bloggar och får ta del av många intressanta tankar. Monjias två inlägg om sin "shejkallergi" var mycket läsvärda. Så här avslutar hon det senaste inlägget:

Otaliga gånger har jag hört (och läst) muslimer som svarat på frågor ungefär såhär: "Det är så och så men jag är bara en enkel muslim och Allah vet bäst".

Självklart vet Allah bäst, men i de här fallen betyder det snarare att muslimen ifråga inte vågar tänka själv. Att leva enligt islam är mycket enkelt - det kräver bara ett sunt förnuft och kunskap om de grundläggande värderingarna. Under 99,9 % av sin livstid klarar man sig bra med detta. För den övriga 0,1% behöver man fråga kunnigare människor, t ex en 'alim. Därför bör vi fokusera mindre på shejkerna och mer på våra egna liv, vårt eget beteende och vardagslivet.


Besök "Monjia på Högsbyn" och läs Shejk-allergi / Shejkallergi, forts

3 kommentarer:

Bahlool sa...

intressanta tankar hon har och till stor del har hon rätt vi har för många dumhuvuden i moskéerna. Därför som jag brukar uppmana folk att gå till de verkliga lärda, som hos shias är Ayatollahs.

Monjia sa...

Tack för reklamen! Kul att du gillar vad jag skriver!

Svarten sa...

Monjia

Kul att du delar med dig av vad du tycker och tänker. Fortsätt med det.