måndag 30 mars 2009

Hollywoods ondskefulla araber

Jag har vid några tidigare tillfällen skrivit om filmen Reel bad Arabs som grundar sig på en bok av den amerikanske professorn Jack Shaheen. Boken är en granskning av hur araber skildras i Hollywood-filmer. För att kunna skriva boken tittade professor Jack Shaheen på över 900 filmer från perioden 1896-2000. Av dessa filmer gav 12 en positiv bild av araber, 50 var balanserade och övriga negativa.

Ni kan se hela filmen hos MuslimNytt.

Om Shaheens senaste bok Guilty: Hollywood's Verdict on Arabs After 9/11 skrev Newsweek:

Dr. Jack Shaheen does it again. The accomplished author, professor and media veteran sifts through hundreds of hours of film to give us clear cut examples, as well as keen insight, into Hollywood's obsession with bad Arabs and murderous Muslims post 9/11.

Guilty: Hollywood's Verdict on Arabs After 9/11 is a fascinating social study on the relationship between racism and cinema, and ultimately, how popular entertainment has the power to propagate damaging images of misunderstood cultures or destroy them. Shaheen deftly demonstrates that Hollywood's greatest enemy is not the Muslim or Arab, but the ignorant stereotype.




En föreläsning av Jack Shaheen.

5 kommentarer:

Bahlool sa...

Du vet väl om att jag kommer sno den här filmen heheh :P

Svarten sa...

Annars har jag ett inlägg med titeln "Bra vibrationer: Massagestavar och hysteri" http://svarten.blogspot.com/search?q=dildo
som borde passa en snuskgubbe som dig :-)

Bahlool sa...

looooooooool en enda gång gör man nåt snuskigt och man får den där stämpeln på mig :OOO grrrrr

Fatima sa...

Det var en lång film, jag får ta och fortsätta kolla på den ikväll :)

Bahlool
Håller med, det inlägget passar nog bättre på din "nya" blogg.
Och ja, den stämpeln försvinner nog aldrig..;)
Min mamma är inte glad haha! :P

Bahlool sa...

rofl du skulle se hennes email..jag tror jag måste skaffa bodyguards :P