fredag 8 januari 2010

Terrorn har ingen religion



18 kommentarer:

Anonym sa...

terrorn har ingen religion
-så länge den utförs av terroristmuslimer i skägg mot andra muslimer...:)

Hade man velat visa att terrorn har ingen religion hade man ej så tydligt utpekat muslimer-araber som terrorister i detta inslag...
Vad tycker du själv svarten om inlägget?

Saladin sa...

TV-inslagen som ingår i den irakiska antiterrorkampanjen är välgjorda och självtalande. Mycket bra arbete att lägga upp dessa, Svarten.

Svarten sa...

Anonym

Först hade jag faktisk tänkt lägga ut Westergaards berömda teckning med mannen som har en bomb på huvudet och presentera en alternativ tolkning med rubriken "Terrorister har kidnappat islam". Men jag insåg att många skulle ha svårt att kunna tänka en ny tanke angående den bilden.

I stället valde jag denna video. Men tydligen var även budskapet i den alltför komplicerat för vissa bloggbesökare. Inte mycket jag kan göra åt det. Tyvärr.

Anonym sa...

jag hade lite mera förväntningar av dig och lite mera nyanserad information om våran värld
varför lägger du ej ett inslag på Bosnien kriget och visar koncentrationsläger som utfördes emot muslimer?...detta är ju också terrorister som har gjort det...
varför ej lägga fram ett antal inlägg som klart o tydligt visar att det finns terrorister överallt i världen och att du sluTAR DÄR FÖLJA TRENDEN om att skäggiga endast muslimer är terrorister?...

Tonårsmorsa / Fatou sa...

Jag gillar videon. Jag gillar ditt sätt att tänka. Kort sagt: jag gillar dig!

(Det lilla jag lärt känna av dig i din blogg, alltså!)

Jag vill passa på att önska dig en god fortsättning på det nya året!

Svarten sa...

Anonym

Tja, du kan t.ex. använda sökrutan i bloggens övre vänstra hörn och söka på "Gaza". Det finns fler lämpliga sökord, men någonstans måste du ju börja.

För övrigt tycker jag jävligt illa om när någon kapsejsad snedseglare talar om för mig vad jag ska skriva om på min blogg.

Unknown sa...

Det som är mest synd med denna kampanj är nog att budskapet inte når fram till terroristerna... En förutsättning är ju den att man som terrorist ger sig själv tolkningsföreträde.

Svarten sa...

Fatou

Tack för alla dina härliga semesterminnen från Gambia :-)

Det satte igång mina egna hjärnceller (de få som ännu finns kvar) från två besök i landet. Första gången bodde jag hos en inflytelserik imam och alla fixare och trixare lämnade mig helt i fred. Imamen sa:

"Så länge du bor hos oss är du som vår egen son".

Det var nog där någonstans jag började få riktig respekt för islam och dess utövare.

Habiba sa...

Kort men stark video! Och ännu bättre budskap tycker jag.

Anonym, jag tror att en del av budskapet i den här filmen är att bryta den fördomen som många kan ha om att alla muslimer stödjer andra muslimska terrorister. Det är iallafall min tolkning. Tänk på saken...

Cherin sa...

Den engelska/svenska rubriken överenstämmer inte med den arabiska. När man på arabiska skriver att en person inte har någon tro/religion så är det som ett skällsord, alltså, att personen inte har någon moral, ingen heder, ingen stolthet. Att på arabiska säga till en annan person att han inte har någon religion är bland det värsta man kan göra! Minns att jag en gång gjorde det när jag var i Syrien och ett äckel fick för sig att han kunde betee sig hur som helst mot mig. ;) Hur som helst, det blir en intressant missuppfattning när detta klipp kablas ut, om än inte så farlig.

lle sa...

ville bara hålla med lite angående karikatyren av profeten Mohammed som självmordsbombare. En muslim (som inte anser bildförbud gälla) skulle kunna ha ritat den bilden som en tankeställare till världens muslimska terrorister. För att profeten Mohammed skulle ha sysslat med självmordsbombande är rimligen totalt otänkbart för jag vågar skriva samtliga världens muslimer..

Anonym sa...

jag skall ej tjata på dig mera:)

tänkte bara lägga till lite info

här får du en sida som kan översättas till engelska elller svenska
http://minber.ba/index.php
http://www.islambosna.ba/

Svarten sa...

Intressant kommentar, Cherin. Tänk vad mycket man får lära sig :-)

nitza sa...

Fatou

Tänk då vilken tur jag har som känner mannen i verkliga livet, tillbringar hälften av månadens nätter tillsammans med honom........... eller har jag kanske otur som sprang på honom för en 10 år sedan för första gången.
Krya på den Svarten saknar att käfta med dej

Svarten sa...

Nitza

"tillbringar hälften av månadens nätter tillsammans med honom"

Jepp. De övriga nätterna tillbringar jag med min fru :-)

Cherin sa...

You left me completely confused, but i guess i deserve it sticking my nose where it shouldnt be. ;)

nitza sa...

Svarten.
Din fru? bedrar du mej? Inte är du väl någon Tiger W inte

Svarten sa...

Nitza

Nja, lite tiger inbillar jag mig att jag är, men inte bedrar jag någon. Aldrig. Aldrig. Aldrig.