fredag 29 januari 2010

Stora bloggledan

Stora bloggledan har infunnit sig - åtminstone tillfället. Det händer inte ofta, men det händer dock. Finns massor av företeelser jag skulle vilja skriva om, men lusten är som bortblåst.

Jag skulle vilja skriva om den frustrerade tjejen i övre tonåren som efter en riktigt usel dag i skolan gick hem och avreagerar sig på bloggen. Hon skrev att hon skulle kunna döda en idiotisk lärare. Dagen efter ångrar hon sig och tar bort inlägget från sin mycket sparsamt besökta blogg. Två veckor senare blir hon avstängd från skolan på grund av det hon skrev om läraren. En lärare som inte var namngiven på bloggen, eller på annat sätt möjlig att identifiera, i en skola som heller inte nämndes vid namn i en okänd stad.

Jag skulle vilja skriva om detta med att nysa. Hur man under olika tidsepoker och i olika kulturer har sett på nysningar. Jag har samlat på mig en del intressant material.

Jag skulle vilja skriva om "burka-debatten". Eller kanske inte. Jag är nämligen evinnerligt trött på denna pseudodebatt som tycks vara en ursäkt för att slippa diskutera väsentligheter. Att en debatt som rör några få kvinnors val av klädsel får sådant stort utrymme i media, och nu även blivit en del av partiernas valkampanjer, är skandalöst. I Danmark, där en liknande debatt förs, gjorde universitetet i Köpenhamn en undersökning på uppdrag av regeringen och kom fram till att det inte fanns några kvinnor i landet som bar burka. Däremot fanns det 150-200 som bar niqab, varav ungefär hälften var danska konvertiter.

Jag skulle vilja skriva om en skola i Uppsala där flera elever med invandrarbakgrund självmant valt att sluta, efter vad de beskriver som rasistiska eller främlingsfientliga trakasserier från lärare.

Jag skulle vilja skriva om en massa saker, men lusten finns som sagt var inte - just nu.

7 kommentarer:

MammaMarie sa...

Jag tror att vi befinner oss i samma svacka just nu.... även jag är bloggtrött o orkar inte engagera mig i några större "events".=( .

Men jag ser fram emot några av dina uppslag i inlägget, inom en snar framtid.

Fatima sa...

Jag ser fram emot inläggen, när du orkar publicera dem. ;)

Anonym sa...

Jag skulle vilja skriva om "burka-debatten". Eller kanske inte. Jag är nämligen evinnerligt trött på denna pseudodebatt som tycks vara en ursäkt för att slippa diskutera väsentligheter. Att en debatt som rör några få kvinnors val av klädsel får sådant stort utrymme i media, och nu även blivit en del av partiernas valkampanjer, är skandalöst

exakt bra skrivet! och alltid slårde ner på kvinnor först...usch

Habiba sa...

Men Gud stackars tjejen som blev avstängd..?! Det var lite att ta i..

Ibland tappar man lusten att skriva om en del "svåra" ämnen. Hoppas också på att du skriver de ändå i framtiden..:)

Svarten sa...

Habiba

En icke identifierbar lärare i en icke identifierbar skola i en icke identifierbar stad.

Rena övergreppet från skolans ledning. Det finns dessutom fler märkliga omständigheter.

Det var när jag började snoka vidare om händelsen jag fick höra om trakasserierna mot elever på skolan med invandrarbakgrund. Den avstängda tjejen har också en utlandsfödd förälder.

Anonym sa...

puss på dej endå

g

Anonym sa...

Hm....Låter som Gränbyskolan