tisdag 17 mars 2009

Barnens karneval på Trinidad 2009



Igår kom jag på att jag för första gången sedan bloggen startades hade glömt att uppmärksamma Ghanas nationaldag 6 mars. I dag blev jag medveten om att jag även glömt att skriva om karnevalen på Trinidad, vilket jag tidigare gjort varje år.

Å andra sidan är det naturligtvis ingen annan än jag själv som märkt de här "missarna", men jag undrar varför jag glömmer. Förmodligen har det varit lite för mycket bloggande om Starbreeze den senaste tiden. Nåväl. Jag lägger ut en härlig video från årets speciella barnkarneval på Trinidad som arrangerades av Röda Korset. Betydligt häftigare än "Små grodorna", tycker jag.

3 kommentarer:

nitza sa...

Den snor jag rakt av Tack

Anonym sa...

jag läste en gång om en sorgeprocession som man hade på trinidad, som härstammade från slavar och flytkingar som var av shiamuslimsk tro..rätt kul med tanke på att shiamuslimer enbart finns på visssa delar i afrika och asien.

Svarten sa...

Jo, de första muslimerna som kom till Trinidad var afrikanska slavar. När slaveriet förbjöds lockade de brittiska kolonisatörerna dit folk från Indien för att utföra det arbete som afrikanerna tidigare gjort. Förmodligen fanns det även bland indierna en del muslimer.

I dag är cirka 6 procent (65 000 personer) av befolkningen på Trinidad muslimer. Det finns många moskéer och Eid ul Fitr är en helgdag. 2005 startades en islamisk tv-kanal.