söndag 24 oktober 2010

Musik istället för bordeller


Nybygge 1936 i korsningen Östra Ågatan och Bäverns gränd. Del av krogen och bordellen Sju helvetes gluggar fortfarande kvar.

I dag hade jag tänkt skriva ett inlägg om prostituerade och bordeller i Uppsala i slutet av 1800-talet. När jag började leta material som fanns tillgängligt på nätet upptäckte jag att under några år hade jag bott på gatan där flest prostituerade bodde i slutet av 1800-talet. Gatstumpen heter Repslagargatan, men kallades tidigare i folkmun för Tappen. Det fanns sex bordeller efter den korta gatan. De prostituerade kvinnorna som bodde där accepterades endast som hyresgäster om de var beredda att betala ockerhyror.

I dag bor jag i närheten av platsen där den ökända krogen och bordellen Sju helvetes gluggar låg och som revs i mitten av 1930-talet. Som kuriosa kan jag nämna att filmregissören Ingmar Bergmans pappa som ung, fattig teologistuderande hyrde ett rum i våningen ovanför krogen. Den omtalade bordellen 59:an, även kallad Frödings bordell, låg också nära min nuvarande bostad.

Samariterhemmet, en sjukhus som finns kvar än i dag, grundades 1882 av Ebba Boström som började sin verksamhet på Bäverns gränd, alldeles runt hörnet vid 59:an. Det började som ett räddningshem för prostituerade och bedrev även en del sjukvård.

Men det blev alltså bara dessa rader av det påtänkta inlägget. Istället började jag titta på musikvideos - och blev helt fast. I flera timmar har jag under dagen frossat i all världens musik. Jag har en stor del av mitt liv ägnat mig åt musik; spelat musik, skrivit om musik och sålt musik. De senaste åren har dock musikintresset mestadels gått på sparlåga. I dag var det som om ett uppdämt behov sprängde dammluckorna och vilt forsade fram.

2 kommentarer:

Bror till min Broder sa...

Som barn bodde jag i samma område som den lilla stadens mest kända "madam" -Svarta Sara-.
Dessutom såg jag VM-finalen,1958, Sverige-Brasilien på "stadens bordell", Odenvillan som hade stans enda TV.

Svarten sa...

Brorsan

Jag minns hur några ungar retade Svarta Saras son när han kom åkande på en ny fin moped:

- Är det din morsa som köpt moppen åt dig?
- Ja, men det är era farsor som har betalat den.