onsdag 11 augusti 2010

Gud och Guinness



Stephen Mansfield presenterar sin bok The search for God and Guinness: A biography of the beer that changed the world.

Ni som följt min blogg någorlunda regelbundet under en längre tid (det vill säga, brorsan och faster Märta) har knappast undgått att lägga märke till min svaghet för det svarta irländska mellanölet Guinness på fat Att det är gudomligt gott och har en helande kraft visste jag redan, men att ölet även hade anknytning till Gud var jag helt ovetande om. Naturligtvis beställde jag genast boken. Billigaste priset hos en svensk återförsäljare hittade jag på CD Wow, 179 kronor inklusive frakt.

Någon förhoppning att boken skall ge mig insikt om meningen med livet har jag inte, men lite klokare kanske jag blir efter läsningen som är planerad att ske på några av Uppsalas restauranger med en Guinness på bordet.

Massor av recensioner av boken hittar ni här En amerikansk baptistpastor avslutar recensionen med följande ord:

Detta var en mycket bra bok. Den presenterar en familj som kämpade med vad kristen tro kunde uträtta i näringslivet och vad det innebär att vara ansvarig för gåvor och rikedom som kommer i vår väg. Oavsett om du dricker öl eller inte, rekommenderar jag boken.

Läs bokens introduktion Klicka på bokomslaget > "table of contents" > "introduction".

Inga kommentarer: