tisdag 29 mars 2011

Skål för fred i Palestina

Jag har tidigare uppmärksammat oktoberfesten i den lilla kristna byn Taybeh drygt en mil utanför Ramallah på Västbanken. Byn har fått internationell uppmärksamhet på grund av sitt bryggeri, Taybeh Brewing Company (video), som tillverkar det enda palestinska ölet.

Ni som brukar läsa min blogg någorlunda regelbundet kan knappast ha missat att jag understundom med glädje dricker en god öl, men det skulle aldrig falla mig in att uppmana andra att använda alkohol för invärtes bruk. Den moraliska gränsen tänker jag inte heller överskrida i detta inlägg. Men jag kan sträcka mig så långt att jag rekommenderar ett speciellt öl till de som redan har till vana att nyttja denna dryck med måttlighet och förstånd. Visserligen har jag själv ännu inte smakat ölen, men jag tänker ändock rekommendera det reservationslöst.

Det handlar naturligtvis om ett öl från bryggeriet i Taybeh som enligt Palestinagrupperna i Sverige finns tillgängligt i Systembolagets beställningssortimentet sedan 1 mars i år. Den ljusa lagern importeras av First Signs of Water AB som även har en mörk lager brygd på chokladmalt och annan mörkrostad malt. Den mörka ölen är jag mest nyfiken på, men den säljs ännu bara till restauranger.

Så snart jag får tillfälle tittar jag in på Systembolaget och beställer en låda med 24 Taybeh Beer Golden (nr 89227) för 24,30 per flaska (330 ml), vilket är minimibeställningen.

Sveriges Radio rapporterar från förra årets ölfestival på Västbanken

Uppslaget till detta inlägg fick jag efter ett besök på bloggen Invandrare för Sverige som drivs av Alexander Louhichi i Kalmar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har druckit den många gånger på plats i Palestina. God är den!