onsdag 1 augusti 2012

Jämtlands bryggeri - Sveriges mest prisbelönade


Stugan vid Pilgrimskällan i Pilgrimsstad

Årets första semestervecka tillbringade jag i Östersund. Tog in på mitt stammispensionat och möttes som alltid av en överraskande present från nära och kära när jag klev in på rummet. Det brukar också stå en eller ett par öl från Jämtlands bryggeri på bordet. Men inte denna gång. På lappen som satt på presenten fick jag veta att denna gång skulle jag istället få en "andlig upplevelse". De skulle hämta mig nästkommande dag för en liten bilfärd. Dessutom gratulerades jag på födelsedagen, som jag faktiskt helt glömt bort. Eller förträngt.

Dagen efter kom de och plockade upp mig på utsatt tid. Jag hade en kvalificerad gissning om vart färden skulle gå. Och min föraning visade sig stämma. Vi var på väg till Pilgrimsstad i Bräcke kommun, tre mil sydost om Östersund. I staden har sedan 1000-talet pilgrimer vilat ut och släckt törsten i den sägenomspunna källan under sin vandring till Olav den heliges (995-1030) grav i Trondheims domkyrka. Vid källan finns en vacker och rogivande trästuga, som påminner om ett litet kapell. Vi skrev några rader i gästboken innan vi åkte vidare. Källan var inte det slutgiltiga målet för färden. Vi skulle åka ytterligare ett litet stycke.

Efter endast några minuter var vi framme vid slutmålet, Jämtlands bryggeri, som ligger i en före detta industribyggnad. Nära och kära hade helt sonika ringt upp bryggeriet och frågat om vi fick komma på studiebesök. Trots att vi bara var tre personer svarade de "ja", eller just därför visade det sig. De kunde för tillfället inte ta emot någon större grupp. Bryggeriet grundades 1995 och i januari året därpå bryggdes det första ölet, President, med Ewert Ljusberg på etiketten. I dag är det Sveriges i särklass mest prisbelönade bryggeri.


Bryggarna Marit Löf och Håkan Axelsson

Bryggaren Marit Löf, som framställde sitt första öl på bryggeriet för tio år sedan, tog emot oss. Hon hade nyligen avslutat det tunga arbetet med rengöring av de stora faten efter dagens brygd. Bryggeriet har kapacitet att framställa över 4000 liter öl per dag. Efter en stunds småpratande tog hon med oss på en rundvandring i lokalerna. Bryggaren Håkan Axelsson anslöt efter ett tag till sällskapet. Att redogöra för allt vi fick lära oss av dessa hängivna och mycket kunniga ölbryggare skulle bli en hel uppsats. Vi fick möjlighet att följa hela produktionsprocessen och ställa frågor om allt vi undrade över. Malt, jäst och humle är noga utvalt från flera länder för att hålla yppersta kvalité. Vi fick provsmaka brygden under dess olika skeden i framställningen. Jästblandningen var det en del hemlighetsmakeri omkring, men så är det hos de allra flesta bryggerier. Vattnet kommer naturligtvis från pilgrimskällan, som också är den primära vattentäkten för hela kommunen.

När jag frågade Marit hur det kom sig att hon började arbeta som bryggare, blev svaret inte riktigt vad jag väntat mig. Marit berättade att hon varit god vän med bryggeriets dåvarande brittiska bryggmästare. Under en period då hon hade en hel del fritid frågade han om hon ville följa med till bryggeriet och lära sig lite om öltillverkning. Visst, det kunde hon tänka sig. Det här var några veckor före julen 2002 och det var dags att brygga det mångfaldigt prisbelönade julölet. Nu ville det sig så illa att bryggmästaren skadade en handled och kunde inte aktivt delta i arbetet. Och vem tror ni fick brygga julölet? Just det - Marit. Naturligtvis under strikt uppsikt och med noggranna instruktioner från mäster. Så det julöl som höjdes till skyarna av fack- och dagstidningar 2002 (delad första plats hos Beer World Sweden) var bryggt av en tjej med tre veckors erfarenhet av öltillverkning. Häpp.

Efter två timmars rundvandring började jag få dåligt samvete för att vi uppehållit dem så länge. Jag tog i hand och tackade för en fantastiskt trevlig och lärorik upplevelse. Men samtalet fortsatte att rulla på. Det fanns så mycket att prata om och de delade mer än gärna med sig av sina kunskaper. Det blev ytterligare ett par handskakningar innan vi slutligen skildes åt. Senare på dagen testade jag ett par öl från bryggeriet som jag tidigare inte smakat, bland annat Steamer 3,5%, utsett till Sveriges bästa folköl, alla kategorier, på Stockholm Beer & Whisky festival 2011.

Avslutningsvis. Ett stort tack till Marit och Håkan - och nära och kära - för en oförglömlig födelsedag. Och skål på er!

Se videorecension av Jämtlands Pilgrim Ale och Ölmonopol på Storsjöyran

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Om du är en erfaren bryggmästare (eller känner till någon) och är beredd att flytta till de vackra trakterna i eller runt Pilgrimsstad; kontakta Jämtlands bryggeri. De behöver dig.

2 kommentarer:

Jan sa...

Läste att Yran tappade besökare för andra året i rad.
Kan orsaken ligga i det konstiga beslutet av ölmonopolet, dvs att
Jämtlands eget fantastiska öl inte finns att förtära på Krogstråket?

Anonym sa...

The yeast employed is according to my laboratory analysis probably a blend of Safale S04 and Notttingham British Ale. For lager brews, however, there is evidence that the blend is either Saflager S23 W34/70, or just one strain, i.e. Saflager S23