måndag 25 mars 2013

Jag har skapat ett nytt svenskt ord

Med nytt ord menar jag att det inte blir någon träff på Google, det är således ogooglebart. I april 2009 skapade jag också ett ord som inte var möjligt att googla, nämligen läppsynkroniseringsteknologi. En försvenskning av engelskans lip-synching technology, en teknik som används bland annat inom dataspelsbranschen för att synkronisera karaktärernas läpprörelser med det inspelade talet. Det ordet var ingen framgång. Jag är fortfarande enda träffen på Google.

Det nya ordet har jag dock gott hopp om att det kommer att slå igenom. Blev själv förvånad över att det inte redan fanns. Och ordet är (trumvirvel):

TEKNOLOGIFASTA

Det syftar naturligtvis på att under en tid göra ett uppehåll från internet, tv-tittande, smarta telefoner och all annan teknologi vi dagligen omger oss med. Nja, kanske inte att helt avstå, det skulle för många vara omöjligt, men att under en tid gå in i en lågintensiv period.

Vassego, ordet är fritt att använda.

3 kommentarer:

Jan sa...

En stilla undran:
"Hur kan vi ta del av alla dina uppskattade och kloka inlägg om vi
TEKNOLOGIFASTAR"?????

Svarten sa...

Jomenvisst. Men det var snällt skrivet :-)

Pierre sa...

Matnyttigt ord.

Säkert ödesbundet med ordet teknologifast.

Cheers,

Pierre