lördag 30 mars 2013

Påvlig fotvård



På skärtorsdagen fullföljde den nyvalde påven Franciskus traditionen att tvätta tolv par fötter, precis som Jesus sägs ha gjort vid den sista måltiden med lärjungarna. Men där upphörde också likheten med den påvliga traditionen. I vanliga fall äger cermonin rum i en av katolska kyrkans byggnader och påven tvättar då fötterna på tolv manliga präster. Franciskus valde istället att utföra tvagningen på ett ungdomsfängelse. Tolv interner fick avnjuta påvens välsignade fotvård, som avslutades med en puss på foten. Två av ungdomsbrottslingarna var kvinnor, varav en muslim. Det är första gången någonsin som en påve tvättat fötterna på kvinnor.

Källa: The Telegraph

3 kommentarer:

Elin sa...

Jag är kristen, dock inte katolik, och jag måste säga att jag blev rörd av att se honom tvätta dessa människors fötter. Att tvätta någons fötter är verkligen en kraftfull symbol och han gjorde det med äkthet och innerlighet tycker jag.

Fatimah Ayyad sa...

Han verkar ha en genomgod själ, våran Franciskus. Mysigt när inflytelserika människor sprider goda budskap, fy så vi saknar den sortens människor i vår genomruttna värld!

Anonym sa...

En gång i tiden var jag novis hos Franciskanerna. Fast jag blev utsparkad efter sju månader så någon munk blev jag aldrig:)

/RJK