söndag 1 april 2007

Kjell Eriksson: The Cruel Stars of the Night

Stötte ihop med Kjell Eriksson (författaren eller kriminalromansförfattaren, som vissa envisas med att kalla honom) på stan igår. Han berättade att han om tre veckor reser till USA och Kanada på en PR-turné inför utgivningen av sin andra bok på engelska, The Cruel Stars of the Night (svensk titel: Nattens grymma stjärnor).

Hans första bok på engelska, The Princess of Burundi fick lysande recensioner i flera amerikanska tidningar och blev en stor försäljningsframgång. Den var bland annat en av de tio bäst säljande i kategorin "Mystery & Thrillers" hos Amazon.com.

The Cruel Stars of the Night kommer att släppas den 1 maj enligt Amazon.com, men finns redan i en förhandsupplaga, som gått ut till recensenter och andra speciellt utvalda personer. På omslagets framsida citeras Henning Mankell: "Kjell Eriksson's crime novels are among the very best".

Senast jag hade tillfälle att sitta ner och ha ett längre samtal med Kjell berättade han om ett stort projekt som förbereddes i all tysthet och som jag absolut inte fick nämna något om. Naturligtvis passade jag på att fråga hur det hade gått med det. Jorå, det rullade på. Om alla bitar faller på plats, borde det komma ett offentligt besked under sommaren eller hösten. Så vitt jag förstår.

För övrigt, berättade Kjell att han, åtminstone för tillfället, var ordentligt trött på kriminalromangenren och just stod i begrepp att avsluta ett bokmanuskript som kommer att bli något helt annat. Det ser jag fram emot att läsa.

Inga kommentarer: